Till senaste kommentaren

Lufthansas organisationsnummer för stämmning?

Lufthansa betalar inte min merkostnader så som de är skyldiga att göra och därför behöver jag stämma Lufthansa hos tingsrätten.

Stämmandet är i sig inget problem för mig.
Problemet är att jag inte vet vem min motpart är, vem jag ska stämma.
Alltså vilket är Lufthansabolaget, namn, adress och organisationsnummer?

Kan Konsument Europa hjälpa mig med dessa uppgifter?

Jag köpte _en_ biljett med Lufthansa t.o.r Norrköping-Belgrad i augusti.
Biljetterna köptes i februari.

Nu meddelar Lufthansa att de inte kommer att utföra flygningarna dessa dagar. Varken på ut- eller återresa.
Andra flygbolag kan erbjuda flyg ungefär motsvarande de ursprungliga biljetterna.
Lufthansa kan inte erbjuda dessa eller andra alternativ dessa dagar.

Jag har därför köpt ersättningsbiljetter från annat bolag, KLM.


Slutsats: Man ska inte Luftchansa.

Kommentarer

  • Hej Mikael,

    Tack för ditt meddelande.

    Du hittar enklast samtliga uppgifter om Lufthansa på deras hemsida under Imprint.

    Det är förståeligt att du vill gå vidare till tingsrätt för att göra din rätt gällande, detta är den möjlighet man har att få till stånd ett tvingande avgörande. Det ska emellertid noteras att det finns andra vägar vidare, exempelvis att vända sig till den National Enforcement Body (NEB) i landet där händelsen inträffade. För ditt fall förefaller händelsen få anses ha inträffat i Sverige, och detta skulle alltså innebära en möjlighet att gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden.

    Skulle du ha några vidare frågor eller om du har frågor om andra möjliga alternativ för dig att gå vidare är du välkommen att återkomma till Konsument Europa. För det fall vill ha fördjupande information om din rätt vid inställt flyg, vänligen se vår hemsida.

    Med vänlig hälsning
    Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa
  • Jag ser att det är ett tyskt organisationsnummer.
    Kan jag ändå vända mig till svensk tingsrätt eller är jag tvungen att vända mig till tysk domstol?

    Jag tänker att innan jag lämnar in stämning till tingsrätt så bör jag ha framfört kravet per papperspost på korrekt sätt.
    Duger det att jag skriver till Lufthansa i Sverige eller måste jag skriva till Lufthansas huvudkontor i Tyskland?
    Jag har redan skrivit till Lufthansa i Solna och på Arlanda men de har inte svarat.

    Lufthansa är dåliga på att följa ARNs rekommendationer så den vägen känns inte lockande.
    Mikael
  • Hej Mikael,

    Frågan om till vilket land man kan vända kan vara komplicerad. För mer ingående frågor om hur du går till väga för att stämma ett företag, samt vad som skulle anses vara tillräcklig koppling till Sverige, skulle jag rekommendera dig att kontakta din lokala tingsrätt, alternativt söka svar på Sveriges domstolar hemsida.

    Det ska emellertid sägas att skulle det inte finnas tillräcklig koppling för att en domstolsprocess ska kunna ske enligt helt svenska regler finns även ett förfarande som heter Europeiskt småmålsförfarande. Detta är en process som har till syfte att förenkla ett domstolsförfarande mot ett företag i ett annat EU-land. För mer ingående information hänvisar jag dig till EU:s civilrättstatlas i länken ovan, där du hittar såväl information om förfarandet som blanketter du ska använda. För assistans med hur du ska fylla i blanketten ska du även kunna vända dig till din lokala tingsrätt, men jag rekommenderar dig att söka svar i första hand i den handbok som finns på sidan.

    Innan du väljer att eskalera ett klagomål till att bli ett domstolsförfarande är det bra att du uttömmer kontakten med flygbolaget. Vi brukar rekommendera att man har kontakten via e-post, dels för att det är enkelt för dig att ha dessa som bevis, dels för att du kan förutsätta att behörig person ger dig svar. Den e-postadress som framkommer på Lufthansas kontaktsida är: customer.relations@lufthansa.com

    Med vänlig hälsning
    Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa
  • Tack för tipset om Europeiskt småmålsförfarande.
    Det ser ut att hamna där.

    >>  är det bra att du uttömmer kontakten med flygbolaget. <<

    Det känns som att jag har gjort det.
    Jag har haft kontakter per telefon med deras "kundtjänst" som inte kan ge några vettiga besked, "welly solly Sir, I can do nothing. It is maybe the weather"


    >> customer.relations@lufthansa.com <<

    Jag skrev dit 3:e april och beskrev mitt problem med min resa och med deras kundtjänst.
    Den 12:e april kom e-postsvar "du kan pröva och ringa kundtjänst".
    Det känns inte som att customer.relations@lufthansa.com är en framkomlig väg.


    Jag _har_ lyckats få kontakt med någon annan på Lufthansa på en annan e-postadress, jag vet inte var / vem, som erbjuder mig en återbetalning som inte ens täcker halva mitt utlägg.
    Jag vill undvika att råka göra någon "uppgörelse" på mindre än vad de är skyldiga.

    Är det inte rimligt att jag skriver brev på svenska till Lufthansa i Sverige?
    De har ju trots allt en massa folk här.

    Mikael
  • Hej Mikael,

    Du kan även skriva ett brev på svenska till Lufthansa här i Sverige. Om du känner att du redan har framfört dina krav till Lufthansa och att dessa inte har bemötts utifrån dina förväntningar behöver du dock inte göra det.

    Med vänlig hälsning
    Karolin Juridisk rådgivare Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.