Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Kan Luxplus kräva foto legitimation för internet köp?

Hej
Jag beställde varor (Parfym/Rakhyvel) från Luxplus för 1971 kronor. Fick ett mail från Luxplus för att köpet ska godkännas behöver dem två nedanstående åtgärder från min sida, två punkar citeras från mejlet jag fick från Luxplus :

  • Genom att ta ett foto på en ID-handling med foto utställt av en officiell myndighet. Exempelvis ditt pass eller körkort. Du får gärna täcka över personnumret med en bit papper, då vi inte har behov av att se detta.
  • Du ska också ta ett foto av framsidan på det betalkort som du använt när du genomförde din beställning. Du får gärna täcka över kortnumret med en bit papper, då vi inte har behov att se detta.

Har Luxplus som internet företag rätt till nämnda krav? När i själva verket ingenting nämns från Luxplus sida, varken i villkor delen eller under pågående köp eller avslutande del när jag godkänner köpet.
Tacksam för svar

Kommentarer

  • Hej Ramin,

    För att göra en beställning behövs inte dessa uppgifter, särskilt inte om det inte framgår av villkoren. Om ett sådant villkor skulle vara oskälig är upp till en klagonämnd eller domstol att fatta beslut om.

    Vi har fått några få klagomål mot Luxplus, som mestadels handlar om att konsumenter hamnade i en prenumeration efter att ha beställt en vara. Du kan läsa mer om problematiken i artikeln om provpaket och abonnemang på vår webbsida.

    Med vänlig hälsning

    Iwona Juridisk rådgivare, Konsument Europa
  • Hej
    Problemet med Luxplus slutar inte där. Luxplus reserverat 1971 kronor för ett köp som jag har annullerat. I ett svar till mig angående reserverade belopp skriver dem så här:

    "Detta innebär att pengarna kommer vara frysta av banken under 14 dagar till en månad innan de automatiskt kommer återföras till ditt konto igen.
    Om du vill ha tillgång till pengarna tidigare än så måste du kontakta din bank. Jag har inte tillgång till dina personliga kontoupplysningar, och kan därför inte hjälpa dig att upphäva reservationen".

    Jag har pratat med min bank som säger till mig att detta stämmer inte, endast Luxplus som har gjort reservationen kan eventuellt släppa det.
    Jag har skickat flera mail till Luxplus som har valt att inte svara.
    Vilka lagliga möjligheter har jag för att bemöta Luxplus, för att häva en reservation som kan ta upp till en månad enligt Luxplus.
    Tacksam för svar
    Ramin

    Ramin
  • Hej Ramin,

    Om du har hävt köpet kan du kräva återbetalning av det beloppet som du har betalat, Du kan begära återbetalning inom en viss rimlig tidsfrist. Om tiden passerar, hamnar företaget i dröjsmål och du kan begära dröjsmålsränta.

    Om du inte får återbetalning kan du vända dig till oss för individuell ärendehandläggning och om vi inte lyckas med en medling med företaget med hjälp av vårt systerkontor i Danmark, kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden för att få ärendet prövat.

    Har du en fordran som företaget inte har bestridit, kan du ansöka om ett europeiskt betalningsföreläggande.

    Vad du än väljer att göra, så kommer du inte få en snabb lösning.

    Med vänlig hälsning,

    Iwona Juridisk rådgivare, Konsument Europa
  • Hej,

    Mitt namn är Madelen och jag skriver här för Luxplus räkning.

    Vi stöter dagligen på människor som försöker genomföra köp på vår sida med stulna bankkort, och vi gör vår yttersta för att förhindra detta. Därför har vi vad vi kallar för ett fraudfilter som flaggar misstänkta köp. Varje sådant köp granskas manuellt och vi ber kunden att identifiera sig. Detta ber vi om för att skydda såväl oss själva från att vara en del av brottslighet, men framförallt för att skydda kunder och andra människor från att bli bestulna.

    Ramin, vi beklagar om du känner dig obekväm med att uppvisa de uppgifter vi ber om. När en beställning flaggas i vårt fraudfiltersystem så är våra möjligheter att antingen annullera beställningen eller att föra en dialog med kunden kring identifikation. Om kunden inte vill delge sig av denna information är det inga problem, då annullerar vi såklart beställningen.

    Hör gärna av dig till oss via madelen.rosengren@luxplus.se så finner vi en lösning på problemet med det reserverade beloppet. Vad gäller att du har kontaktat vår kundtjänst - vi strävar alltid efter att besvara våra kundhänvändelser via mail inom 24 timmar.

    Iwona, mina chefer vill gärna komma i kontakt med dig för att höra närmare kring de saker du nämner. Du får gärna kontakta oss via madelen.rosengren@luxplus.se.

    Med vänlig hälsning,
    /Madelen Rosengren, Luxplus

    Madelen Rosengren
  • Hej Madelen,

    Tack för att du har bidragit med information om köpprocessen hos Luxplus och lämnat dina kontaktuppgifter.

    Konsument Europas juridiska rådgivare Iwona kommer att kontakta dig enligt ert önskemål.

    Vänliga hälsningar

    Jolanda Direktör, Konsument Europa
  • Hej
    Jag skulle bemöta vad Madelen från Luxplus skriver, i sitt svar till mig och i upplysnings syfte till Konsument Europas läsare.
    Tack för dina svar. Fortfarande det finns frågor Luxplus vill inte gärna besvara. Nämligen varför Luxplus kräver fotolegitimation och kreditkort foto, för köp som dem anser att det är högsumma och flaggas i systemet, när detta inte nämns i villkoren som Luxplus har i sin hemsida?
    Skulle inte vara min rätt som konsument att veta vilka villkor, Luxxplus har innan jag godkänner ett köp?
    Jag ifrågasätter om det är juridisk rätt av Luxplus att ha andra villkor som inte nämns i villkor sidan i deras hemsida, efter man har godkänt ett köp utan att ha vetskap om dolda villkoren för att stävja brottslighet, refererar till Luxplus representant som har svarat mig på Konsument Europas hemsida?
    I mitt tidigare mail daterad 30 november till Luxplus ifrågasätter jag det, samt hur ett foto legitimation (som mina personuppgifter skulle vara täckta som Luxplus skriver i sin mail till mig) skulle hjälpa Luxplus när företaget i fråga vet inte hur jag ser ut, eller vilken bedragare som helst skulle kunna Photoshopa min leg för att genomföra ett köp, skulle hjälpa dem?
    Luxplus som vilken företag som helst är skyldig att följa lagar och förordningar, genom att vara transparanta.
    Det handlar inte om att jag känner mig obekväm att visa legitimation och kreditkort foto till er på Luxplus som ni skriver som svar till mig. Jag skulle gladligen uppvisa vad som krävs för ett köp eftersom jag har ingenting att dölja, min fråga har handlat i högstagrad om, vad som är juridisk rätt, utifrån rådande premisser? Och jag har fått mina svar från Konsument Europa, Ett Stort Tack till er.
    MBH
    Ramin

    Ramin
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.