Inställt flyg

Hej

Bokad charterresa genom Ving med flygbolag Toms Cook fredagen den 26/5 klockan 18.05. Fick sms klockan 13.22 av flyget var install på grund av motorfel. Klockan 18.33 fick vi sms att vi var inbokade 28/5 08.30.
Vi har fått ersättning från Ving, 5000 kronor.
Har vi rätt till ersättning av flygbolaget?
Gull-Britt Bergström Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Gull-Britt,

    Tack för ditt meddelande.

    Paketresearrangör ansvarar inte för den typ av frågor som faller under flygförordningen, där det finns regler om bland annat rätt till ersättning från flygbolaget vid inställt flyg. Den ersättning du har fått från Ving bör därför rimligen inte avse ersättning i enlighet med flygförordningen, eftersom det är det utförande flygbolaget som kan ha en skyldighet att betala sådan ersättning.

    Att ni har fått ersättning från Ving skulle jag initialt säga inte påverkar er rätt att även söka ersättning från Thomas Cook Airlines.

    Här ska emellertid sägas att utgångspunkten vid inställt flyg är att man har rätt till schablonersättning. Om flygbolaget kan visa på att händelsen beror på extraordinära omständigheter är det inte skyldigt att betala schablonersättning.

    Använd gärna vår Flygkalkylator för att se vad du kan ha rätt till i just ditt fall.

    Skulle du ha vidare frågor efter att ha reklamerat och eventuellt fått ett svar du inte är nöjd med är du välkommen att återkomma till oss.

    Med vänlig hälsning
    Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.