Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Hur får jag tillbaka pengarna

Hej! Dom har dragit 1.449.24 ifrån mitt konto. Jag beställde ett prov gratis men har inte fått det. Vad gör jag, behöver pengarna tillbaks

Monica Holmberg Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Monica,
    Om du endast har beställt en produkt och inte slutit ett avtal om en prenumeration, kan du bestrida fakturan respektive dragningen från ditt konto.

    Bestrider du, måste du alltid ange en saklig grund för ditt bestridande. Om det inte fanns någon information alls om att du ska ingå ett prenumerationsavtal, kan du argumentera att du inte har ingått ett avtal. Bevisbördan ligger hos företaget att bevisa avtalet.

    För det fall att företaget skulle kunna bevisa att ni har ingått det avtalet, så kan du även utöva din ångerrätt i samma mejl till företaget. Vid distansavtal av varor har du, med vissa undantag, rätt att ångra köpet inom 14 dagar från den dagen du tar emot din vara. I ditt fall har du inte fått en vara än och därför har ångerrätten inte börjat löpa än. Du bör, även om du bestrider att du har ingått ett avtal, även ångra köpet och begära återbetalningen.

    Du kan prova att kontakta din bank för att undersöka möjligheten till återbetalning via banken genom kortreklamation. Om pengarna har dragits från ett konto kopplat till ett kreditkort har du möjlighet att ställa samma krav på kreditgivaren som mot säljaren enligt konsumentkreditlagen. Om pengarna istället drogs från ett konto kopplat till ett debetkort (vanligt bankkort där pengarna dras direkt från kontot) kan det ändå finnas möjlighet att få hjälp genom banken i vissa fall, beroende på bankens villkor. Det är mycket viktigt att kontakta banken skriftligen, förklara problemet tydligt och bifoga allt relevant underlag för att styrka vad som har hänt (såsom ditt meddelande till företaget och deras eventuella svar). Ange också att du själv har försökt lösa problemet med företaget men inte lyckats.

    Konsument Europa kan dela ärendet med vårt systerkontor i landet där företaget finns som kan prova att kontakta företaget för ett medlingsförsök. Observera att varken vi eller våra systerkontor har några tvångsmedel att tillgå så det handlar i så fall endast om ett frivilligt medlingsförsök som förutsätter att företaget är villigt att samarbeta med vårt systerkontor för att nå en lösning. Om vi ska dela ärendet med vårt systerkontor så behöver vi även få in en förklaring av hur det hela gick till tillsammans med kopior på följande dokumentation:

    • orderbekräftelse
    • kontoutdrag där dragningarna syns,
    • annonsen med erbjudandet du svarade på (om du har kvar den),
    • dina mejl till företaget,
    • eventuellt företagets svar.

    Du kan läsa mer om provpaket och abonnemang och ångerrätten på vår webbsida.

    Med vänlig hälsning,

    Iwona Juridisk rådgivare, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.