Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Hotellet gick i konkurs

I våras bokade jag en lägenhet i London via en engelskbokningssajt som tillhandahöll lägenheter i hela London.
Jag har bokat med dem tidigare och varit väldigt nöjd, därför bokade jag nu exakt samma lägenhet som jag bott i tidigare.
2 dagar före avresa får vi ett mail om att de hittat vägglöss i sängen och att vi tyvärr inte kan bo i vår lägenhet och att de inte kan erbjuda ett annat boende men att pengarna ska återbetalas så snart som möjligt.
Efter drygt 1 vecka så meddelar de att pengar kommer att betalas ut så snart de gått igenom all administration.
Efter ytterligare några veckor får jag ett mail att de gått i konkurs och att inga pengar kommer att betalas ut.
Jag anmälde detta till mitt kreditkortsbolag som jag betalat boendet med, men de menar att jag inte har rätt till ersättning av dem.
Vad gäller? Jag tänkte anmäla detta till allmänna reklamationsnämnden.
Kim Östlund Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Kim,

    Tack för din fråga.

    Det är ofta svårt att få tillbaka pengar av ett företag som har gått i konkurs, och möjligheterna beror ofta på om det finns tillgångar kvar och om det finns andra parter som har ett så kallat prioriterat krav, vilket beror på de olika ländernas insolvens- och konkursregler. I regel ska du emellertid framställa ditt krav till konkursboet.

    Om du har betalat med kreditkort kan det, trots konkursen, finnas en möjlighet att få ersättning för köpet. När du har handlat på kredit kan du, enligt konsumentkreditlagen, rikta samma krav mot kreditgivaren som mot säljaren. Du bör i sådant fall vända dig direkt till kreditgivaren och framställ dina krav, vilket du bör ha gjort skriftligen.

    Om du och kreditgivaren inte kommer överens kan du vända dig till Konsumenternas Bank- och finansbyrå för mer information och hjälp.

    Med vänlig hälsning
    Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.