Till senaste kommentaren

Reklamation av köp av skor från Farfetch i Storbritannien

Hej, har en dialog med en UK nätsight som heter Farfetch. Det är en multibrand platfrom för lite dyrare märkesvaror. Jag har köpt ett par sneakers till min son i julklapp som redan nu trasat sönder mellan ovansidan på skon (båda) och där tyget då fäster i sulan. Farfetch verkar inte vilja ta på sig att återbetala – utan menar på att jag skall skicka tillbaka skorna och att sedan deras leverantör i sin tur skall bedöma om det är ett fabrikationsfel eller inte. Jag anser att Farfetch är min säljare och juridiska person – inte i deras tur en underleverantör och att det då är Farfetch som skall ersätta mig och inte krångla till det.
. Hittar inte heller någon information alls om reklamationer och dess hantering på deras hemsida. De säger att jag som sagt skall skicka tillbaka varan - som de förmedlar vidare - men att det kommer ta minst ett par månader för mig att få svar. lite känslan att "gör det inte - det kommer bli så jobbigt för dig - så typ släpp det... Har ni något råd att ge?
pia ekholm Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Pia,

    Tack för din fråga.

    Reklamera till den du har köpt varan ifrån
    Som jag förstår ditt inlägg så har du köpt sneackers från webbutiken, det är alltså denna butik du har ingått avtal med. Om du reklamerar en vara ska detta ske just till den du ingått avtal med, sedan får din avtalspart i sådana fall sköta ärendet med eventuell underleverantör. Du bör således rikta dina krav mot butiken som du köpte varan från.

    Detta har du rätt till
    Om en vara är felaktig har du som konsument rätt till i första hand avhjälpande eller omleverans. Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet.

    Säljaren måste dock få möjligheten att undersöka varan. Dokumentera gärna skadorna innan du skickar iväg varan så att du kan visa vad som är fel. Spara även all dokumentation ifall ärendet inte löser sig. 

    Vidare hjälp
    Om du och företaget inte kommer överens kan du skicka in ditt ärende till oss. Konsument Europa är del av ett nätverk av konsumentkontor inom EU, ECC-nätverket. Vi kan försöka hjälpa dig genom att vidarebefordra ditt ärende till vårt systerkontor i Storbritannien för vidare handläggning och eventuellt medlingsförsök med företaget.

    Varken vi eller vårt systerkontor har några tvångsmedel att tillgå, utan vårt arbete förutsätter att företaget är villig att samarbeta med oss för att nå en lösning.

    Jag har registrerat ditt ärende under ärendenummer: 2018-2529.

    Med vänlig hälsning,
    Karolin Juridisk rådgivare Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.