Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Hur ska jag göra om jag vill häva/reklamera hästköp från Danmark?

Jag som privatperson har köpt en häst från ett företag i Danmark för ca 3,5 månad sedan, nu visar det sig att hästen har en gammal skada som är rätt allvarlig. Hästen är besiktigad utan anmärkning och har fått muntligt att den är röntgad utan anmärkning. 
Har jag någon chans att kunna häva köpet då det väl är den danska motsvarigheten till konsumentköplagen som gäller?




Kommentarer

  • Hej Anna,

    Tack för din fråga.

    I ditt fall är det viktigt att du har bevis på att hästen har en allvarlig skada, t.ex. besiktningsprotokoll från en veterinär som dokumenterar skadan. Detta med tanke på att det finns ett besiktningsprotokoll utan anmärkning. Se till att få skriftligen bekräftat att hästen är röntgad utan anmärkning.
    När det kommer till tvister är det viktigt att få dokumentation på allt då det oftast är svårt att bevisa muntliga uppgifter.

    En säljare skall lämna de upplysningar de har om hästen, dess historia m.m. och som köpare skall du noggrant undersöka hästen, kolla eventuella tävlingsresultat och vilken utbildningsståndpunkt hästen har etc.

    Om någon av parterna är missnöjda efter försäljningen är det viktigt att reklamera omgående, helst skriftligen.

    För att du ska ha rätt att häva köpet och få dina pengar tillbaka måste felet anses vara väsentligt. Här blir det en bedömningsfråga på vad som är väsentligt fel vad gäller den gamla skadan. Problemen som hästen har på grund av diagnosen/skadan ska vara allvarliga. Hästen måste vara tydligt påverkad  av skadan så att det hindrar dig från att använda hästen såsom ni har kommit överens om. Det är t.ex. en skillnad på om ni har kommit överens om att hästen ska fungera som en tävlingshäst eller om ni har enats om att den ska fungera att rida på i skogen några dagar i veckan.

    Vänliga hälsningar
    Jolanda Direktör, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.