Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Har hotell rätt att avboka?

Jag och min man bokade en veckas vistelse på ett hotell i Spanien för flera månader sedan. Vi ska åka dit med våra två barn nästa vecka. Vid bokningen betalade vi en del av den totala kostnaden. Nu har plötsligt hotellet avbokat oss utan att uppge varför. Då de talar dålig engelska har vi svårt att kommunicera med dem och försöker vi ringa och tala med dem lägger de på luren. Här sitter vi med en bokad och betald flygresa om en vecka men plötsligt inget boende! Har hotellet rätt att göra så här? Borde vi inte åtminstone få veta varför? Vilka rättigheter har vi i detta läget och var kan vi vända oss?

Kommentarer

  • Hej Anvi,

    Tack för din fråga.

    Ni har ingått ett avtal med hotellet och grundprincipen är att avtal ska hållas. Om det är omöjligt för hotellet att tillhandahålla rummet kan man inte hålla fast vid avtalet och du har rätt att begära återbetalning. Jag föreslår att ni skriver till hotellet och begär återbetalning inom en viss rimlig frist. Om ni inte får återbetalning och har betalat med kort, kan ni försöka med en kortreklamation.

    Med vänlig hälsning,
    Iwona Juridisk rådgivare, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.