Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Jag har fått kreditupplysning från Regimen OU / Vitality Club / Vitaelife

Hej! Jag har fått ett brev från Creditsafe angående en kreditupplysning som Regimen OU / Vitality Club / Vitaelife har gjort på mig. Jag har aldrig hört talas om, talat med eller beställt något från dem. Jag har inte heller pratat med något företag eller någon okänd i telefon.

Jag har skrivit och frågat per mail till "se@vitality.club" varför de tagit en kreditupplysning på mig men har ej fått svar än. Finns det något annat jag bör göra? Kan någon ha kapat mitt personnummer?

Tacksam för hjälp.

Kommentarer

  • Hej T,

    Tack för ditt inlägg.

    Det är det kreditupplysningsföretag som lämnar ut en kreditupplysning som är ansvarigt för att det finns ett legitimt behov. Om en kreditupplysning tagits om dig utan att det funnits ett legitimt behov bör du därför kontakta kreditupplysningsföretaget. De ska då utreda vad som hänt och lämna besked till dig om sin inställning till det inträffade. Informationen är hämtad från Datainspektionen som har hand om frågor som rör kreditupplysningar har du flera frågor får du vända dig dit.

    Skulle du få varor eller en faktura av Vitality Club trots att du inte har beställt något så kan du bestrida fakturan.

    Om du vill anmäla ett företag för att de inte följer konsumenträttslig lagstiftning till tillsyn kan du göra en anmälan till Konsumentverket.

    Med vänlig hälsning
    Karolin Juridisk rådgivare Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.