Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Gröna kaffebönor livsmedel och omfattas inte av ångerrätt?

Hej företaget Diet and Detox uppger att eftersom gråna kaffebönor är livsmedel omfattas dessa inte av ångerrätten vid distanshandel. Stämmer detta?
Har köpt ett prov av dem men inte beställt abonnemang.
Nu har de dragit från mitt konto för en leverans i deras Autos-Ship programme. De vägrar att betala tillbaka. Några varor har inte levererats.
Jag har tagit del av er artikel om företaget.
De har inte visat någon dokumentation av min beställning som visar att jag tecknat ett abonnemang. De uppger att detta skett automatiskt vid provbeställningen. Har jag rätt till sådan dokumentation?
De uppger i sina terms and conditions att från beställning har kunden 14 dagar på sig att avbeställa kommande leveranser. De drog sammanlagt 2500 kr från mitt konto dag 11 efter beställning.
Är det möjligt att polisanmäla företaget om de inte återbetalar det dragna beloppet?
Banken uppger att de inte har något ansvar för dessa dragningar från kontot.
Ann-Sofie Ångman Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej,
    Har också blivit drabbad av samma bluff. I november upptäckte jag ett uttag från mitt konto på 1440 kr. Lyckades då få kontakt med företaget och krävde få se kontraktet där jag hade godkännt att de fick göra uttag från mitt konto. Efter hot om polisanmälan och Konsument verk, så fick jag svar från högsta chefen att mitt konto hade makulerats och att inga mer pengar skulle dras. Och om problemen fortsatte skulle jag kontakta honom personligen Ej heller skulle fler produkter skickas. I fredags 03022017 fick jag ytterligare ett paket med 2 burkar i, och döm om min förvåning när jag går in och kollar mitt konto så är där draget ytterligare 1440 kr nu. Det tråkiga i kråksången här är nu, att mailkonversationerna jag hade i november har lyckats bli raderade från min webmail. Så har inte dessa bevisen kvar. Hur går man vidare? Jag har mailat dom om igen nu ikväll, så får se vad som händer nu.
    Susanne Jönsson
  • Tack för ditt inlägg!

    Konsumenter har en lagstadgad lagstadgad ångerrätt i 14 dagar från det att man mottar de första produkterna. För att en produkt inte ska omfattas av ångerrätten krävs det att produkten faller in under ett undantag. Det undantag som finns gällande livsmedel är följande undantag: "avser en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal". Undantaget tar alltså sikte på sådana produkter som kan komma att bli gamla och svåra att försälja vidare. Ett hälsokostpreparat bör därav inte falla in under undantaget.

    Du bör kontakta företaget via mejl och meddela att du ångrat dig och vill få tillbaka pengarna. Den mejladress som vi har hittat är: support@dietanddetoxproducts.com.

    Om företaget vägrar att göra en återbetalning kan du ha möjlighet att göra en kortreklamation, läs mer om det här.

    Den information vi hittar om företaget är följande: C/O Health products logistics. PO Box 244. DK-6200 Aabenraa Danmark.

    Om du anser att ett brott begåtts kan du anmäla ärendet till Polisen.

    Med vänlig hälsning,
    Simon
  • Hej
    Tack för svaret, Den email adress som ni anger här är inte giltig och går ej att skicka till.
    Däremot hittade jag en annan mail adress som jag skickat till i går kväll men ej fått svar från
    info@natureswisdom.net
    Susanne Jönsson
  • Tack för svaret.
    Då hänvisar jag till er bedömning i min fortsatta kontakt med företaget liksom med banken.

    Ann-Sofie Ångman
  • Adressen jag skriver till är:

    support@helpdesk-and-support.com

    Där har jag en fortgående korrespondens med företaget.
    Min första åtgärd var att spärra kortet för att undvika framtida automatiska dragningar från kontot.

    Ann-Sofie Ångman
  • Jag har fått kontakt nu med help deskens Head Supervisor Charles B.
    Han har nu erbjudit mig en lösning oss emellan, om jag inte går via polis och Konsument verk. I går bekräftade han att jag tagits bort från deras prenumerations system och inga fler dragningar ska göras. Han skriver också att jag ska få tillbaka 145 EUR inom de närmaste dagarna. :):) Låt se om detta är för bra för att vara sant. Har i alla fall sparat alla mail nu, så jag har detta att återkoppla till om det blir aktuellt med anmälan.
    Susanne Jönsson
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.