Försening Primera

Hej, jag och min fru hade en försenad flygning med Primera Air våren 2017. De beslutade att ersätta oss med 2 x 400 Euro. Någon utbetalning såg jag dock aldrig röken av. Jag har påmint i omgångar och får ibland svar att det tar ytterligare veckor. Nu senast i januari 2018 skulle jag få "further information" inom 2-4 veckor". Samma visa igen, de struntar i att höra av sig.

På bl.a. er hemsida kan man ju läsa om regelverket kring flygförseningar. Allt verkar tydligt.

Jag trodde att när regelverket finns och företaget i fråga har medgivit ersättning, så var allting klart. Dvs om de krånglar så kan jag vända mig till en konsumentinstans, som t ex konsumenteuropa, som har verktyg att driva min fråga.

När jag läser om olika fall som har med Primera att göra så kan jag se att konsumentvägledare hänvisar den enskilde att fortsätta kontakta researrangören. Jag ser också att det har pågått under längre tid, där Primera inte svarar alternativt skjuter på processen - det händer alltså ingenting. När ett bolag agerar likt Primera och väntar på att man ska tröttna, har ni (eller annan) då inget verktyg att använda för att få dem att göra rätt? Den enskilde är för liten i det här sammanhanget.

Kommentarer

  • Hej G,

    Tack för att du kontaktar oss. Vi har hört från flera konsumenter att de har blivit lovad ersättning men att flygbolaget inte betalar ut. Även vi har delvis haft svårt att få något svar från flygbolaget.

    Du har två alternativ till att gå vidare med ärendet:

    - Skicka in ditt ärende till oss. Konsument Europa är del av ett nätverk av konsumentkontor inom EU, ECC-nätverket. Vi kan försöka hjälpa dig genom att vidarebefordra ditt ärende till vårt systerkontor i Lettland för vidare handläggning och eventuellt medlingsförsök med företaget.

    Varken vi eller vårt systerkontor har några tvångsmedel att tillgå, utan vårt arbete förutsätter att företaget är villig att samarbeta med oss för att nå en lösning. Vi kan alltså inte tvinga dem att göra rätt.

    - Europeisk betalningsföreläggande. Då flygbolaget redan har medgett kompensation kan ett europeisk betalningsföreläggande hjälpa för att få din ersättning.

    Med vänlig hälsning
    Karolin Juridisk rådgivare Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.