Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Försenat flyg från USA till Europa, har jag rätt till ersättning?

Hej,
jag blev försenad ett dygn pga flyg från USA till Sverige (via anknytande flight i Amsterdam) som blev kraftigt försenat. Det var inga extraordinära omständigheter: planet som skulle flygas saknade en reservdel som flögs in från annan delstat, men eftersom planet inte kunde repareras sköts flighten upp till nästa dag. Det planet blev snabbt fullbokat, och flighten skulle skjutas ytterligare. Till slut fick vi åka med annat flygbolag hem (efter påtryckningar).

Ändå kom vi alltså hem ett dygn för sent till Sverige. Det var Delta som flög, men jag kontaktade KLM eftersom de ju har hand om ärenden i Europa. De säger följande:

"I would like to inform you that Air France KLM handles Customer Care correspondence for Delta Air Lines in Europe. Therefore, on behalf of Delta, I am very sorry to learn of the disappointment you experienced when using their services.
Unfortunately in the case of the flight XXX, the responsibility is from Delta and I invite you to contqct them. Furthermore the flight comes from USA so the EU regulation cannot apply here."

På er hemsida står att det är flighter både till OCH från EU som man ska få ersättning för vid förseningar. Hur kan jag gå vidare här? Stämmer det verkligen att "the EU regulation cannot apply here"?

Tack för svar!

Vänligen,
Anna

Kommentarer

  • Hej Anna,

    Tack för din fråga.

    Gäller förordningen om flygpassagerarnas rättigheter?
    Enligt förordningen om flygpassagerarnas rättigheter (261/2004) är det utförande flygbolaget ansvarig. Skedde förseningen med en flygning utförd av Delta Air Lines är de ansvariga för eventuell kompensation.

    Vid flygningar med avgång utanför EU med destination inom EU är flygförordningen endast tillämplig om flygbolaget är ett europeiskt bolag. Eftersom Delta Air Lines är ett flygbolag baserat i USA är förordningen inte tillämplig.

    Skadestånd
    Även om inte flygförordningen gäller kan du ha rätt till skadestånd enligt allmänna skadeståndsrättsliga principer om du haft extra kostnader på grund av förseningen. Skicka i så fall in kopior på dina utlägg till Delta och begär ersättning.

    Ibland kan man också ha rätt till ersättning i enlighet flygbolagets villkor. Av Delta Air Lines villkor (Rule 80) framgår att man kan ha rätt till ersättning för biljettkostnaden om passagerare begär det. I andra fall tar flygbolaget ansvar för att transportera passagerare med nästa tillgängliga flyg eller med ett annat flygbolag.

    Vänliga hälsningar,
    Charlotte Juridisk rådgivare, Konsument Europa
  • Hej,
    okej, tack för svar. Men om jag bokade via RCG.se (en resebyrå online) och flygen bokades via KLM (det stod att det var KLM som skulle köra när vi bokade, och flight-numren är KLM:s, inte Deltas – de börjar med KL och inte DL i det kvitto vi har) – kan de fortfarande lassa över ansvaret på Delta då? I så fall kan man ju tro att man bokar så att man har en resegaranti, med KLM då exempelvis, men så flyger de med Delta-plan och blir på så vis inte skyldiga att ge ersättning vid eventuella problem?

    Vänligen,
    Anna
    Anna
  • Hej Anna,

    Även om du bokat via KLM och ditt flygnummer är KLM:s, anger flygförordningen att ansvaret ligger hos det utförande flygbolaget. I ditt fall Delta Air Lines.

    Att du fått ett flygnummer som är KLM:s beror troligen på att flygbolagen har ett så kallat "code share-arrangemang" som innebär att de kommer överens om att boka in passagerare med deras egna flygnummer på en flygning som utförs av ett annat flygbolag.

    Vänliga hälsningar,
    Charlotte Juridisk rådgivare, Konsument Europa
  • Hej,
    tack för svar.

    Ok – så då vet man helt enkelt inte om man bokar via ett EU-baserat flygbolag eller ej, eftersom de kan göra så som här: man bokar via ett EU-baserat men lägger över ansvaret på icke-EU-baserat..?

    Betyder det alltså att jag inte har rätt till någon ersättning?

    Vänligen,
    Anna
    Anna
  • Hej Anna,

    Som Charlotte har beskrivit krävs för att man ska kunna använda flygförordningen, att flygbolaget som utför flygningen är ett EU-flygbolag när man flyger från en flygplats utanför EU till en flygplats i EU. Flygförordningen tar alltså i sådana fall inte i beaktande vem man har bokat resan av. När man bokar ett flyg kan det alltså vara viktigt att man undersöker vilket flygbolag som ska utföra flygningen, då det inte räcker att man bokar från ett EU-baserat flygbolag för att man ska kunna använda flygförordningen. Om man i efterhand vill reklamera problem som har uppstått under resan bör man som utgångspunkt vända sig mot det utförande flygbolaget.

    Om det var Delta som skulle utföra flygningen mellan USA och Amsterdam, där händelsen som orsakade förseningen inträffade, har du inte rätt att kräva ersättning enligt EU's flygförordning.

    Notera emellertid att även om EU-reglerna inte kan användas kan man försöka att ansöka om ersättning för nödvändiga utlägg och man kan även även undersöka om flygbolaget i sina villkor har regler om ersättning vid försening. Eftersom denna typ av frågor faller utanför EU-reglerna har emellertid inte Konsument Europa mer ingående information om detta. Om man söker ersättning bör man som grundregel motivera sina kostnader och även skicka med kopior på kvitton.

    Med vänlig hälsning
    Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.