Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Försenat flyg 15 timmar från Phuket till Arlanda. Har jag rätt till ersättning?

Vårat flyg med Thomas Cook Scandinavia var 15 timmar försenat pg a tekniska problem.
Fick ett mail från Ving efter hemkomst, där dom bad om ursäkt men enligt branschens praxis inte ersätter för förseningar på hemresan?
Nu var det här ganska exakt ett år sen så frågan är om det går att kräva ersättning så långt efteråt?

Mvh Jonas

Kommentarer

  • Hej Jonas,

    När man drabbas av flygförseningar ska man reklamera till det utförande flygbolaget för att kräva kompensation för förseningen. I detta fall är det Thomas Cook Scandinavia. Ving är paketresearrangör i detta fall och när man blir försenad på hemresan påverkar det inte ens semester på plats på samma sätt som om förseningen uppstod på vägen till resmålet, därav att de inte behöver betala ut ersättning.

    Vad gäller tidsfristen för att reklamera till Thomas Cook Scandinavia så avgjordes detta i svensk rätt nyligen efter en lång tid av ovisshet. Högsta domstolen kom fram till att skälig tid ska anses vara maximalt två månader från att man har nått sin slutdestination, med vissa undantag för sjukdom etcetera.

    Läs gärna mer i vår nyhet om den nya domen.

    Med det sagt kan man ändå skicka in sin reklamation till flygbolaget, då det är upp till dem att i sådana fall göra invändningen att reklamationen inte inkom inom rätt tid. Skulle ni få rätt till kompensation enligt EU:s flygförordning är det 600 EUR per passagerare som gäller på grund av den långa flygsträckan.

    Vänliga hälsningar
    Gustaf Juridisk rådgivare, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.