Felaktigt pris på webbshop

Hej!

Jag köpte en produkt från ett företag för ett väldigt bra pris, 577 kr.
Samma produkt kostar på andra hemsidor ungefär 5000 kr, så jag ansåg det som ett väldigt bra köp, säker i samband med en stor rabatt.

Jag betalade, fick orderbekräftelse, kvitto och leveransbesked.
Nästkommande vardag fick jag ett mail som förklarade att det skett ett fel i prissättningen och priset jag fick för produkten var för bra.
Jag får välja mellan att betala över 5000 kr extra för att komma tillbaka till affärens "ordinarie" pris, eller lämna tillbaka produkterna.

Affären motiverar detta beslut med att prisfelet var ett uppenbart misstag och att de då får begära detta.

Jag ansåg inte priset vara uppenbart fel, och agerade i god tro, har företaget rätt att avbryta köpet om jag inte betalar "differensen", eller har jag rätt till produkten?
Arvid Westerlund Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Arvid,

    Enligt svenska regler är man som säljare inte bunden till ett avtal om man skulle ha skrivit ett felaktigt pris, samtidigt som köparen insåg eller borde ha insett att säljaren hade gjort ett misstag vid prissättningen.

    Det räcker därför inte att hävda att man inte insåg att det var ett misstag, utan om man borde ha insett det. Man kan då göra jämförelsen med känt pris på andra webbsidor, om man är konsument eller näringsidkare, om det har framgått att det är rea, hur stor differensen är etcetera.

    Jag kan därför på rak arm inte säga om företaget är bundna eller inte av köpet utan det skulle krävas en djupare bedömning.

    Vänliga hälsningar
    Gustaf Juridisk rådgivare, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.