Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Eskalera garantiärende

Hej

I mars förra året köpte jag en renoverad fördelningsväxellåda till min Mercedesbuss från en välrenommerad firma i Tyskland för 2500 euro. Strax innan semestern i år konstaterade min mekaniker att ett lager i lådan var dåligt och behövde bytas.

Firman jag köpte lådan av konstaterade att felet uppträdde inom garantitiden men de vill inte ersätta lagning då jag blev tvungen att anlita lokal mekaniker för att byta lagren i lådan istället för att skicka den till dem. (enligt deras villkor är detta möjligt om det inte går att lösa på annat sätt, och i det aktuella fallet fanns det inte tid att få lådan lagad av dem i Tyskland innan semestern). Efter lagerbyte har oljud och vibrationer helt försvunnit, vilket visar att det var lådan som var defekt.

Vad är bästa vägen att eskalera en tvist av denna typ?

Lennart Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Lennart,

    Tack för ditt inlägg. Säljaren står för ursprungliga fel och garantifel om denne lämnat en garanti. Konsumenten har då rätt att få varan reparerat eller utbytt. Är detta inte möjligt kan prisavdrag och hävning vara aktuellt. Säljaren i sin tur har rätt att åtgärda felet själv. Man förlorar sin reklamationsrätt om man inte ger säljaren tillfälle att åtgärda felet genom byte eller reparation. Detta för att det kan vara kostnadseffektivare att utföra reparationen själv eller byta varan.

    Med vänlig hälsning,
    Iwona Juridisk rådgivare, Konsument Europa
  • Tack för svar,

    I det aktuella fallet har jag och säljaren olika uppfattning när det gäller möjligheten för dem att åtgärda felet själva i förhållande till problemets natur så jag undrar vilka alternativ som finns för att eskalera detta på lämpligt sätt.
    Lennart
  • Hej Lennart,

    Medling hos Konsument Europa
    Du kan skicka in ditt ärende till oss för bedömning. Konsument Europa är del av ett nätverk av konsumentkontor inom EU, ECC-nätverket. Vi kan försöka hjälpa dig genom att vidarebefordra ditt ärende till vårt systerkontor i Tyskland för vidare handläggning och eventuellt medlingsförsök med företaget.

    Varken vi eller vårt systerkontor har några tvångsmedel att tillgå, utan vårt arbete förutsätter att företaget är villig att samarbeta med oss för att nå en lösning.

    Tvistlösning i Tyskland
    Du kan även skicka vidare ditt ärende till det tyska tvistlösningsorgan Allgemeine Verbraucherschlichtungsstelle des Zentrums für Schlichtung e. V. (Obs, webbsidan är på tyska). Du kan mejla in ditt ärende via: mail@verbraucher-schlichter.de 

    Med vänlig hälsning
    Karolin Juridisk rådgivare Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.