Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Ej levererad vara som är köpt på nätet av norskt företag

Hej,
jag har köpt en tröja från Calvin the bear, via internetköp.
De har inte levererat tröjan på snart 4 veckor, och de svarar inte på mina mail.
Jag har betalat med kort via internet.
Går det att få tillbaka pengarna, för det verkar som jag inte kommer att få någon tröja?

Med vänlig hälsning
Johannes
Johannes Wallebom Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Johannes,

    Tack för din fråga.

    När man beställer varor ska leverans typiskt sett ske inom avtalad tid, och om man inte har avtalat någon särskild tid inom 30 dagar. Om ett företag inte levererar inom den avtalade tiden föreligger dröjsmål.

    Om leveransen är sen bör man alltså kontakta säljaren och kräva leverans. Samtidigt kan man ge säljaren en uttrycklig tilläggstid för att leverera varan, vilken inte bör vara för kort, och upplysa om att du kommer vilja häva köpet om leverans inte sker inom denna tid. Om leverans inte sker inom tilläggstiden kan du därefter skicka ett meddelande till företaget där du häver köpet och kräver återbetalning. På vår hemsida kan du hitta mer information om utebliven leverans, där vi också har mallar man kan använda sig av.

    Det är alltså viktigt att du ser till att du kontaktar företaget på rätt e-postadress och att du sparar kopior av meddelandena du skickar. Om företaget inte betalar tillbaka pengarna skulle du eventuellt kunna få hjälp av din bank genom att göra en så kallad kortreklamation, vilket du hittar mer information om i länken.

    Med vänlig hälsning
    Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.