Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Ej fått pengarna tillbaka från företaget Athleteshop i Nederländerna, hur går jag vidare?

Hej! den 2018-04-14 bestälde jag varor, och betalade, från förtaget atletshop.se ( registrat i nedeländena)
De skulle leveras inom en vecka, men gjorde inte det, och efter att ha avaktat lite så kontakta ja dem och fråga var mina saker togvägen. De sa att de var slut för tillfället och gav mig två alternativ, köppa något annat för pengarna eller få dem tillbaka

jag ville ha pennarna tillbaka, och det skulle ja få inom 7-10 arbetsdagar, inget hände så kontakta dem igen då kunde det ta 14 arbetsdagar
inga pengar tillbaka, så jag kontakta den igen och då skulle det inom en dag
det har gått mer än en månad sedan jag blev lovad mina pengar tillbaka

nu när jag skriver till dem ger de mig inga svar, eller att jag ska kolla de meddelande jag redan sickat

Jag undrar vad jag kan göra för att få tillbaka mina pengar,
hur länge ska en vänta innan anmälan och
tänker att det kanske skiljer sig då det inte är ett svenskt företag?

tacksam för svar
Lisa

Kommentarer

  • Hej Lisa,

    Tack för din fråga.

    Det man som regel bör göra när ett företag inte återbetalar inom utsatt tid är att man i första hand skickar en påminnelse där man påpekar att några pengar inte har mottagits. Man kan i sådant fall även ge dem någon form av tilläggstid för att återbetala.

    Om företaget likväl inte återbetalar finns vissa olika sätt att gå vidare med ett ärende.

    Har man exempelvis köpt med ett kreditkort är en möjlighet att vända sig till sin kreditgivare och göra en kortreklamation.

    Ytterligare en möjlighet, exempelvis om man inte har köpt via kreditkort, är att återkomma till oss på Konsument Europa via e-post. Konsument Europa är del av ett nätverk av konsumentkontor inom EU, ECC-nätverket. I fall där det finns tillräckligt med dokumentation till stöd har vi möjligheten att assistera genom att dela ärenden med utländska systerkontor för vidare handläggning och eventuellt medlingsförsök med företag. I denna process har varken vi eller vårt systerkontor har några tvångsmedel att tillgå, utan vårt arbete förutsätter att företaget är villiga att samarbeta med oss för att nå en lösning. Om det inte är möjligt för ECC-nätverket att medla i dessa fall är det ibland möjligt att skicka ärendet vidare till ett alternativt tvistlösningsorgan för prövning.

    Om du vill inkomma till Konsument Europa bör du i sådant fall bifoga följande dokumentation: orderbekräftelse och er e-postkorrespondens (inklusive hävningsmeddelande, meddelande om återbetalning samt påminnelser).

    Med vänlig hälsning
    Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa
  • Hej Lisa,

    Konsument Europa har mottagit ny information rörande Athleteshop från vårt systerkontor i Nederländerna.

    Företaget har den 2 juli inlett ett konkursförfarande och möjligheterna att få ersättning är därmed begränsade och beror därför delvis på om det finns några tillgångar i konkursboet samt de lokala konkursreglerna.

    Vid köp där man har betalat med kreditkort bör man som konsument i första hand undersöka möjligheterna att få åter pengar genom sin kreditgivare genom en så kallad kortreklamation.

    Om så inte är möjligt bör man skicka sitt krav till konkursförvaltaren, vilket enligt konkursförvaltaren ska ske genom kontaktformulär. Information kan även hittas på konkursförvaltarens hemsida (i nuläget på holländska). Ett sådant krav ska enligt konkursförvaltaren skickas inom två månader från den 2 juli. Enligt ECC i Nederländerna kan man även kontakta konkursförvaltaren på e-postadressen: insolventie@benkadvocaten.nl.

    Vår systerkontor i Nederländerna har även information om den pågående processen samt hur man kan gå vidare som konsument på sin hemsida om Athleteshop's konkurs.

    Eftersom företaget har inlett ett konkursförfarande kan inte Konsument Europa assistera i ditt ärende, utan får hänvisa dig att följa de steg som bland annat finns på ECC i Nederländernas hemsida.

    Med vänlig hälsning
    Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.