Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Hur kan jag reklamera skor som töjer sig?

Hej
Har köpt ett par cykelskor av en känd internet kedja, bike-Inn - kärnverksamheten ligger i Spanien.
Skorna töjer sig och jag ansåg att deras produkt avviker mot beskrivning.
De tog ärendet och kontaktade leverantören av skon, leverantören (USA) som gjorde det enkelt för sig och ansåg inte att det är något fel på skon och att deras material i skon inte töjer sig.
Jag fick inte reklamera skon för Bike-Inn.
Jag mailade sko leverantörens Europa kontor och frågade de per e-post "om jag köper skor utav er och de sitter lite tajt, kan de töja sig då?" - de svarade att ja de kommer att töja sig.

Jag kontaktade Bike-Inn och meddelade dem att jag har fått ett annat svar och att de töjer sig precis det problemet jag har och gör att jag inte kan använda skorna.
Sedan dess har Bike-Inn inte hört av sig.

Vad kan man göra i detta fallet?
Jag har tagit kort på skorna som visar att skorna töjer sig, jag har fått info från Europa kontoret att deras material i skorna töjer sig, tvärtom mot USA kontoret som gör det lätt för sig.

Mvh Håkan

Kommentarer

  • Hej Håkan,

    Tack för din fråga. Du har en reklamationsrätt och eventuellt täcks köpet av en garanti.

    Reklamationsrätten är lagstadgad och då är säljaren ansvarig. Du som konsument måste bevisa att det är ett fel i varan och att felet fanns redan vid leveransen. Har felet visat sig dock inom 6 månaderna efter leveransen utgår man ifrån att felet fanns från början och det är upp till säljaren att bevisa motsatsen.

    Garantier är frivilliga utfästelser. I garantivillkoren hittar du information om vem som lämnar garantin och vad som omfattas av garantin, även var garantin gäller geografiskt.

    Om du kan bevisa att det är fel i varan, kan vi gärna dela ärendet med vårt systerkontor i Spanien för att försöka medla med företaget. Du är välkommen att kontakta oss och inkomma med dina handlingar:
    • orderbekräftelse
    • bevis på betalningen
    • din reklamation
    • säljarens svar och
    • annan relevant kommunikation.
    Med vänlig hälsning,


    Iwona Juridisk rådgivare, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.