Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Dansk påminnelseavgift eller svensk?

Hej!

Sedan en tid har jag ett avtal med ett danskt webhotell (https://www.one.com/sv/), som annonnserar på svenska och hela hemsidan är på svenska. Jag förstod först efter jag hade tecknat avtal att det var ett danskt företag som jag hade avtal med. Eftersom de har "annonserat" på svenska (i Sverige), så anser jag att det är svensk konsumentlag som gäller, eftersom jag anser att man kan tolka det som att det är en svensk filial av det danska företaget som jag skapat ett avtal med. Nu vill de ha dansk påminnelseavgift (100 SEK, ej DKK), medans jag anser att det är 60 SEK som gäller. Vad gäller här?

Med vänlig hälsning,

Peter Lindeberg

Peter Lindeberg Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Peter,

    Tack för din fråga.

    Om företaget riktar sin verksamhet till Sverige så gäller svenska regler. Om inte annat avtalats är grundregeln att det är lagen i det landet där säljaren finns som gäller.

    Men om webbplatsen tydligt är riktad mot Sverige med till exempel svensk text och prisangivelser i svensk valuta, svensk kundtjänst etc. så kan svensk lag vara tillämplig. Vad som kan anses vara riktad verksamhet nämns i en dom från Europadomstolen. (C-585/08 Peter Pammer and C-144/09 Alpenhof, judgment of 7 December 2010.)

    Kontakta företaget och hänvisa till den svenska lagstiftningen.

    I företagets villkor nämns:

    4.5 Betalningsvillkor
    "One.com tar inte ut några avgifter för betalningar som görs online med Dankort, Eurocard, Mastercard, VISA, VISA Electron och JCB. Vid utskick av faktura per post, förbehåller vi oss rätten att lägga på en avgift som svarar till våra omkostnader. One.com's produkter/tjänster är specialtillverkade för varje kund. Detta betyder att vanlig ångerrätt inte är gällande vid köp. Förfallotiden är 8 dagar, förutsatt att inga särskilda överenskommelser föreligger. Vid dröjsmål med betalning över 10 dagar från fakturans förfallodag utgår utan varsel dröjsmålsränta från förfallodagen, enligt lag om räntor vid sen betalning, med tillägg av en påminnelseavgift på 100:- SEK pr. räntenota. One.com förbehåller sig rätten att överlåta fodringar till tredje part. One.com förbehåller sig rätten att avsluta avtalet och ta bort kundens domän och omgående stänga webbhotellet vid tillfälle av för sen betalning."

    Vänliga hälsningar

    Jolanda Direktör, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.