Till senaste kommentaren

Betalade dubbelt via booking.com, företaget tar inget ansvar för felet.

Bokade 1 rum i 20 nätter på Hotell Milth di Roma i Italien via booking.com. Vid bokningen fick jag ange kreditkortnumret. Hotellet drog hela beloppet från kortet i förväg, 580 Euro. En vecka före resan meddelade mig booking.com att hotellet sa upp bokningen. De erbjöd mig ett annat hotell, Family House, för 880 Euro. Booking.com lovade att betala differensbeloppet, bara jag lämner in kvittot efter resan. Det visar sig att de mycket riktigt kommer att ersätta differensbeloppet. Men de ignorerar min fråga om hur jag kommer att få pengarna tillbaka som hotellet Milth di Roma tog i förväg. Som det är nu betalade jag både till Hotell Milth di Roma och till Hotell Family House. Hela kommunikationen med Milth di Roma hände via webportalen av booking.com, jag hade ingen direkt kontakt med hotellet. Har booking.com ett juridiskt ansvar i det här fallet? Eller måste jag försöka att få pengarna tillbaka från hotellet Milth di Roma? Hur går jag tillväga?

Kommentarer

  • Hej,

    Booking.com's roll
    I Booking.com's villkor framgår det att de är en bokningsplattform och de endast förmedlar ett avtal mellan köparen och reseleverantören. Ditt direkta krav har du därför mot reseleverantören, som i detta fall är hotellet Milth di Roma som faktiskt har ställt in hotellvistelsen. Om det skulle vara så att Booking.com däremot har felat med sin förmedling, är det till dem som ni ska ställa kravet.

    Skydd av konsumentkreditlagen
    Eftersom ni har använt er av ett kreditkort har ni ett väldigt bra skydd via konsumentkreditlagen. Lagen säger att man kan ställa samma krav till sin kreditgivare som man kan göra till sin motpart. Kontakta därför din bank i ärendet och informera om att du vill göra en så kallad kortreklamation i enlighet med konsumentkreditlagen.

    Vid en kortreklamation när tredje part har gjort en obehörig dragning kan ibland en självrisk tas ut, beroende på villkor. Denna självrisk tar dock Booking.com på sig upp till 50 EUR enligt deras villkor.

    Driva ärendet vidare
    Skulle varken hotellet, Booking.com eller din bank hjälpa dig kan du inkomma till oss via e-post med ditt ärende för vidare assistans.

    Vänliga hälsningar
    Gustaf Juridisk rådgivare, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.