Till senaste kommentaren

Beställning av reservdelar från mister-auto.se

Jag beställde den 20 april 2018 totalt 16 st cylinderhylsor till tre olika motorer för 4000 kr inklusive frakt. Varorna skickades den 24/4 från Tyskland och anlände till mig den 30/4. Varorna har kommit i olika omgångar och sista leveransen kom 2/5.
Jag påtalade 6 dagar innan första paketet anlände att varorna väger alldeles för lite jämfört med det antal som var beställt. Det syns i Postnords app hur mycket det aviserade paketet väger. De svarade att varorna anländer i omgångar från olika lagerplatser i Tyskland.
Vid beställningen lovade företaget att det skulle levereras totalt 16 cylinderhylsor men endast 7 st har anlänt. Jag har sparat som skärmdumpar samtlig kommunikation med företaget så mitt bevisläge är gott.
Nu försöker Mister Auto slingra sig och vill inte skicka mera cylinderhylsor genom att hänvisa till ett systemfel i deras datahantering vid presentationen av produkterna. De erbjuder sig att ta tillbaka levererade varor och betala tillbaka mina utlagda 4000 kr.
Jag vill inte returnera varorna eftersom jag behöver dem.
Min fråga är nu följande:
Det är väl inte mitt problem att deras systemfel hindrade leverans av beställda varor till mig trots förskottsbetalning. Jag vill stå på mig och kräva att alla de 16 cylinderhylsorna verkligen levereras enligt firmans initiala löfte.
Vad har ni som jurister för inställning till ovanstående?


Börje Lundberg Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Börje,

    Tack för din fråga. Du har ett avtal med Mister Auto om leverans av ett visst antal cylinderhylsor. Vid endast delleverans har du rätt att få levererad även resterande varor enligt avtal. Om ingen konkret leveranstid var överenskommen, måste du sätta en rimlig frist för leverans och om den fristen överskrids utan att varan har levererats, kan du häva köpet och begära återbetalning.

    Om företaget inte har möjlighet att leverera, kan man inte hålla fast vid avtalet och har rätt till återbetalning. Du skrev att företaget hänvisar till ett systemfel, men det framgår inte om att det var omöjligt för företaget att leverera varan på grund av detta.

    Behöver du mer rådgivning i ärendet är du välkommen att kontakta oss.

    Med vänlig hälsning,
    Iwona Juridisk rådgivare, Konsument Europa
  • Tack för ditt svar.
    Systemfelet som Mister Auto skyller på hindrade inte leverans av varorna utan de finns fortfarande att tillgå i deras lager.
    Jag är inte säker på vari deras systemfel beror men troligtsvis är det så att t.ex för ett beställningsnummer till en cylinderhylsa beskrivs det så att 3 st finns i förpackningen men endast en cylinderhylsa levererades. Innan beställningen skickade jag en explicit fråga hur många det är i förpackningen och svaret blev, för ett av beställningsnumren, att det är 4 st i förpackningen. Personen skrev dessutom att han hade tittat i förpackningen. Jag har kvar det svaret om ni önskar se det senare.
    Mister Auto vill alltså inte stå för sitt löfte eftersom de har lovat för mycket.
    Att de har lovat för mycket är inte mitt problem utan jag kräver att de fullföljer sina åtaganden.
    Mitt fullständiga namn är Nils Börje Lundberg därför kallar de mig Nils i senaste svaret nedan.
    Så här ser deras senaste svar ut:


    "  Mister Auto :05 juni 2018 08h26

    Hej Nils,

    Som utlovat har jag eskalerat ditt ärende igen till vår produktavdelning.

    Idag har jag fått svar från dem att de har kontrollerat tillsammans med bilderna du skickade och det visar sig att det har uppstått ett fel i vårt system med produktens beskrivningen.

    De säger att vi inte kan skicka dig ordern på nytt efterdom kommer du att sakna igen hylsor.

    Produktavdelningen har meddelat att du kan returnera delarna som du har mottagit och bli krediterad. Du kаn meddela oss om du vill göra en retur.

    Som en god gest speciellt för dig skapar jag en rabattkupong på ditt Mister- Auto konto vilken du kan använda med en beställning i framtiden.

    Tveka inte att kontakta oss om du har övriga frågor.

    Än en gång till beklagar vi det inträffade!

    Vi på Mister-Autos kundtjänst önskar dig en trevlig tisdag!

    Med vänliga hälsningar,
    Mister-Auto teamet  "

    Börje Lundberg
  • Hej Börje,

    Tack för förtydligandet. I så fall har du rätt till leverans av det som avtalats. Om du alltså har fått en orderbekräftelse på din beställning och har du kvar information från webbsidan att en förpackning innehåller tre stycken cylindrar, kan du begära leverans och rätt antal cylindrar. Detta endast om du inte behövde misstänka ett fel från företagets sida, så till exempel om priset hade i så fall varit orimligt lågt.

    Du får gärna återkomma per mejl för en eventuell medling med företaget. Bifoga då pdf-filer med orderbekräftelse, bevis på betalning och konversationshistoriken som ska innehålla din reklamation.

    Med vänlig hälsning,
    Iwona Juridisk rådgivare, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.