Begäran om ersättning enligt EU261

Hej, reste med Ving och Thomas Cook Airlines till Gran Canaria under sportlovet och blev då kraftigt försenade från Arlanda p.g.a. tekniskt fel. Fick snabbt ut ersättning från Ving, försäkringsbolag och kortföretag och fick även klart för mig att jag borde kunna få ersättning från flygbolaget enligt EU261. Hade dock svårt att hitta någon information om hur en sådan begäran skulle göras men hittade till slut en hemsida https://www.thomascook.com/customer-relations, där jag kunde göra min anmälan och gjorde så ca en vecka efter hemkomst. Då jag efter ett par veckor inte fått någon respons började jag tro att jag gjort något fel i min begäran så jag skrev en ny där jag kontrollerade alla uppgifter extra noggrant. Ytterligare några veckor utan svar och jag kontaktade då Ving för att få information om hur jag skulle gå vidare. Ving svarade att de inte kunde agera som Thomas Cook men jag fick ett telefonnummer jag kunde ringa. Gjorde så och fick då reda på att den hemsida jag varit inne på inte tillhörde Thomas Cook Scandinavia utan var en internationell sida. Jag ombads att skicka in min begäran via e-post och fick då en e-postadress som, enligt uppgift, inte kunde återfinna på deras hemsida. Skickade följande mail den 29/5:
Hej, jag och min familj
reste med Ving till Gran Canaria den 23/2 (bokningsnummer 10974105) och blev då
kraftigt försenade från Arlanda (11 timmar och 19 minuter vid landning) p.g.a.
tekniska problem med flygplanet. Ving agerade föredömligt och det låg en
ersättning och väntade i brevlådan när vi kom hem. Även försäkringsbolag och
kortföretag var snabba med utbetalning enligt avtal. Då vi fick klart för oss
att även flygbolaget, Thomas Cook Airlines, enligt EU-regelverket (EU261) bör
betala ut ersättning sökte vi, via ”er” hemsida (https://www.thomascook.com/customer-relations/)
ersättning i form av vouchers (450£ per resande). Har nu gjort detta vid två
tillfällen utan så mycket som ett mottagningsbevis. Efter telefonsamtal er fick
jag nu klart för mig att det inte var så jag skulle gjort då den informationen
tydligen inte vidarebefordrades till er.

Fick följande svar från Thomas Cook:
Hej Otto

Tack för ert mail.

Vi beklagar att ni drabbades av en försening på er resa med oss.

På grund av er försening så ansöker ni nu om kompensation enligt EU 261/2004.

Thomas Cook Airlines Scandinavia avvisar ert krav, då kravet har kommit in försent. Vi hänvisar till Högsta Domstolens Dom ( T 2659-17 ), 15 mars 2018, där det framgår att man måste ställa sitt krav inom 2 månader efter det att flygförseningen uppstod, annars mister man rätten till kompensation.

Då det har gått mer än två månader sedan förseningen uppstod så har ni gått miste om rätten till kompensation.

Ni hänvisar till att ni har varit i kontant med oss tidigare gällande denna försening. Vi har inte mottagit någon reklamation från er. Vi kan se att ni har hänvisat till en länk https://www.thomascook.com/customer-relations som er till Thomas Cook UK.  Vi har inget sammarbete med Thomas Cook UK, då vi trafikerar från Skandinavien.

Med Vänlig Hälsning
Thomas Cook Airlines Scandinavia

Min fråga är, kan jag gå vidare med detta? Jag hävdar att jag gjort en anmälan inom 2 månader. Det framgår inte någonstans på den hemsida jag gjorde min anmälan på att den inte gäller för Skandinavien. När det nu är så borde, enligt mitt förmenande, Thomas Cook International (UK) informera mig om att det är så eller vidarebefordra min begäran till sitt skandinaviska bolag inom samma koncern, vilket tydligen inte gjorts.

Kommentarer

  • Hej Otto,

    Tack för din fråga. Det är beklagligt att Thomas Cook International och Thomas Cook Airlines Scandinavia inte tydligt informerar om att de finns och att man måste rikta krav mot rätt avtalspart, men det är inget lagkrav att dessa företag måste samarbeta.

    Det är riktigt att det finns en dom som anger att man måste reklamera inom skälig tid och att 2 månader anses som skälig, så som vid reklamation av felaktiva varor. Det är då också viktigt att reklamera till rätt avtalspart. Tyvärr kan man inte begära att en reklamation skickas av ett annat bolag till rätt avtalspart. Företaget anger att de inte har ett samarbete sinsemellan.

    Med vänlig hälsning,
    Iwona Juridisk rådgivare, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.