Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Jag har fått dragen pengar från mitt konto utan att ha ingått ett avtal, vad kan jag göra?

Företaget Learnnoweu har dragit pengar från mitt konto vid två tillfällen, utan att jag har beställt några tjänster eller varor från det företaget. 2018-01-22 gjordes av företaget ett uttag på 29 sek och vid det andra tillfället 2018-01-24 gjordes det uttag på 700 sek. Totalt har företaget olovligt och utan att jag har haft kontakt med dem dragit 729 sek från mitt konto. Jag skulle vilja anmäla dem för bedrägeri och få mina pengar återbetalda. Hur bestrider jag dessa avdrag då jag aldrig har gått in i ett avtal med dem.
Smiljana Sazdic Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Smiljana,

    Tack för din fråga.

    Kontakta företaget
    Om du inte har godkänt några villkor om medlemskap kan du reklamera skriftligen via e-post till företaget, där du förklarar varför du inte tycker att du anser dig bunden, bestrider dragningarna och begär återbetalning. Som utgångspunkt är det företaget som påstår att ni ingått ett medlemskapsavtal som ska kunna bevisa det.

    På vår hemsida har vi samlat en checklista med information om hur du kan gå till väga om du har hamnat i ett oönskat abonnemang.

    Spara all dokumentation. Om du inte har ingått något avtal, om du har utnyttjat din ångerrätt eller efter ett avtal har sagts upp får företaget inte dra pengarna från ditt konto. Om det händer ändå, kontakta din bank och ha då dokumentation från kontakten med företaget.

    Om du och företaget inte är överens
    • Om företaget inte betalar tillbaka pengarna skulle du eventuellt kunna få hjälp av din bank genom att göra en så kallad kortreklamation, vilket du hittar mer information om i länken.
    • Om behöver vidare assistans, efter att ha varit i kontakt med företaget, i ditt ärende är du välkommen att skicka in ärendet med tillhörande dokumentation till oss på Konsument Europa. Konsument Europas uppgift är att ge dig som konsument information och råd när du handlar varor och tjänster utanför Sverige inom EU, Norge och Island. Vi arbetar inte med tillsyn och kan inte stoppa företaget.
    • Om du vill anmäla ett företag för att de inte följer konsumenträttslig lagstiftning till tillsyn kan du göra en anmälan till Konsumentverket.
    Med vänlig hälsning
    Karolin Juridisk rådgivare Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.