Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Jag har handlat på nätet och har inte fått min vara, vad gör jag?

Hej,

Den 2/9-2017 så köpte jag en ryggsäck från webbutiken http://www.seidea.se/
Jag betalade med kort och fick en bekräftelse om att köpet hade gått igenom (se bekräftelsen nedan). Efter 3 veckors tystnad, så har jag försökt ta kontakt med kundtjänst http://www.seidea.se/contact_us.htmlutan att få något svar.
Kundtjänsten saknar direktnummer eller synlig e-postadress. Jag har mejlat flera gånger utan att få svar.

Vad ska jag göra nu för att få tillbaka mina pengar? Och kan man på något sätt undersöka detta vidare och anmäla sajten/stänga ner den så att andra inte drabbas? Konsumentverket hänvisade mig till er. Bör jag även kontakta polisen?

Ser fram emot ert svar.

Kommentarer

  • Hej Maria,

    Tack för ditt inlägg.

    Konsument Europa har fått in liknande ärenden där konsumenter har beställt varor på nätet men har fått fel vara eller ingen vara alls. Därför brukar vi alltid rekommendera att konsumenter följer vår checklista för e-handel innan de handlar på en ny webbplats.

    I dagsläget kan du kontakta företaget och kräva leverans. Om företaget inte levererar din vara inom överenskommen tid ska du kontakta företaget och kräva leverans inom en rimlig tilläggstid, 10–14 dagar är en rimlig tilläggstid. På vår webbsida finner du mallar för att kräva leverans till din hjälp.

    Om företaget inte levererar varan inom en rimlig tilläggstid kan du kontakta din bank och göra en kortreklamation för att försöka få tillbaka pengarna, se vår information om kortreklamation.

    Konsument Europa kan inte undersöka själva webbsidan vidare och kan inte stänga ner den. Du kan dock göra en anmälan till Konsumentverket.

    Du kan även ta kontakt med polisen för att göra en polisanmälan.

    Med vänliga hälsningar
    Karolin Juridisk rådgivare Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.