Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Vad gäller rörande kostnad för returfrakt när jag ångrar ett köp?

Hej,

Jag har köpt en vara på en sida inom EU ett schweiziskt bolag. Jag har nu ångrat mitt köp efter ungefär 7 dagar samt inte brukat varan. När jag var i kontakt med företaget så påstår de att det tillkommer en returkostnad på 100kr per order. Kan de ta ut en sådan avgift?

Hälsningar, Gabriel

Kommentarer

  • Hej Gabriel,

    Tack för din fråga.

    Följden av att du utnyttjar din ångerrätt är säljaren ska betala tillbaks vad du har betalt för varan, men du som konsument ska också som huvudregel på egen bekostnad returnera varan, förutsatt att företaget inte har gått med på att stå för returkostnaden. Företaget ska emellertid ha informerat dig innan avtalet ingicks, vilket ofta sker genom de allmänna villkoren, om din skyldighet att själv bekosta returfrakten vid återsändandet. Om företaget inte har informerat dig om detta innan avtalet ingicks är det företaget som ska stå för kostnaden.

    Med vänlig hälsning
    Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa
  • Tack för ditt svar,
    Så i deras villkor står det att för alla returer så görs det ett avdrag på 100kr, det är alltså helt okej och lagligt att ta ut sån avgift?
    Med vänlig hälsning, Gabriel
    Gabriel
  • Hej,

    Eftersom företaget genom att skriva ut att du bekostar returfrakten kan du inte hävda att motparten ska stå för returfrakten. Därmed gäller huvudregeln om att du själv ska bekosta returfrakten. Eftersom du själv bekostar returfrakten kan du också välja att anlita någon annan transportör om det är billigare än att låta säljaren stå för frakten. Normalt är det dock du som avsändare som står risken när du skickar varor eller brev, alltså att det är du som du som står risken om paketet skulle komma bort eller inte komma fram. Därför kan det vara bra om man skickar själv att skicka varan rekommenderat så att du kan spåra paketet.

    Med vänlig hälsning
    Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa
  • Hej igen,
    Jag tror vi missförstår varandra, men företaget vill att jag ska betala returfrakten och det är jag helt okej med men dom vill också göra ett avdrag på 100kr per order. Min fundering är om dom kan göra ett avdrag för administrativt arbete på grund av en retur.
    Hälsningar, Gabriel
    Gabriel
  • Hej Gabriel,

    Jag uppfattade dig som att företaget tog en kostnad om 100 kronor för retur och inte att detta var en administrativ avgift. När du ångrar dig ska företaget återbetala dig det som du har betalat, alltså även om du har betalat för frakt, men du kan som sagt behöva stå för returfrakten. Företaget bör alltså inte kunna ta ut en administrativ avgift för att du ångrar ditt köp. Detta framgår av 2 kap. 13 och 14  §§ i distansavtalslagen, och det finns också motsvarande regler i det bakomliggande EU-direktivet.

    När du utövar din ångerrätt kan du bli tvungen att ersätta företaget för en förhöjda leveranskostnader på grund av ditt val av leveransvillkor (alltså om näringsidkaren har haft en förhöjd kostnad för att du valde en leveransmetod som var mer kostsam än standardleveransmetoden). Du kan också vara tvungen att ersätta en eventuell värdeminskning av produkten om den beror på att du har undersökt varan mer än nödvändigt, vilket inte verkar vara fallet då du inte har brukat varan. Dessa kostnader som du kan bli tvungen att ersätta framgår av 2 kap. 15 § i distansavtalslagen.

    Som jag förstår din senaste information är avgiften för rent administrativa kostnader, och alltså inte på grund av någon av ovannämnda anledningar. Därmed bör inte företaget kunna ta ut en sådan avgift om den är rent administrativ.

    Med vänlig hälsning
    Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.