Till senaste kommentaren

Rättigheter då Wizzair har ändrat avgångsdag två gånger

Hej!
Jag hade i jan bokat en resa genom Bravofly till Vilnius för fyra personer från Stockholm med Wizz air den 3 maj-18 och hem (Norweigian) den 6 maj.
Jag fick efter ett par veckor ett meddelande att avresedatum flyttats till den 2 maj.
Vi accepterade ändringen.
Efter c:a en månad fick jag ett meddelande att avresedatumet flyttats fram ytterligare två dagar, till den 30 april. och då avstod vi från resan och har bett om återbetalning, vilket jag förstår endast kan bli aktuellt för den sträckan som ändrats.
Jag såg nu ett par veckor efteråt att min bokning låg kvar på Bravofly så jag avbokade den och i samband med det efterfrågade jag återbetalning- De svarar med att flygbolaget betalar 0 kr och att de kommer att ta en avgift på 30 Euro om de ska fråga efter en refund. Jag erbjuds en voucher refund motsvarande 26 Euro och då tas ingen avgift.

Har jag inga rättigheter i den här situationen?


 

Gunta Torstensson Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Gunta,

    Tack för att du kontaktar oss. Om Wizzair ändrar flygtiden har du rätt att avboka och begära återbetalning. Det är Wizzair som är din avtalspart och som ska återbetala pengarna.

    Jag har förstått att du har bokat via Bravofly, vilket är ett företag baserat i Schweiz.

    I praktiken går återbetalningen samma väg tillbaka som betalningen gick och därför återbetalar flygbolaget i regel till förmedlaren och förmedlaren blir återbetalningsskyldig till passageraren.

    I Sverige är det tillåtet att ta ut en avgift av förmedlare för återbetalning av biljetten.

    Med vänlig hälsning,
    Iwona Juridisk rådgivare, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.