Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Monopol på fiberleverans och fibernät - upplevda konkurrensproblem

Hej
Vi har precis flyttat in i ett friköpt kjedjehus. Fiberförbredelser finns i huset men inblåsningen måste göras och i detta fall då endast Telia har hela området vilket inte är något problem. Problemet är att Telia utnyttjar sitt monopol i området och erbjuder endast fast fiber (dvs låst till endast Telia som leverantör av internet, tv och telefoni). Sent innebär att också att telia har utnyttjat utbudet till deras dyraste produkter gällande uppkoppling, tv-utbud och telefoni. Det finns lägre hastigheter på internet som Telia säger ej är valbara i vårt nät. Telia har öppet nät (dvs du som kund kan välja på x antal leverantörer) i sin portfölj och deras underleverantör Scannova har själva sagt att de tycker det är konstigt att Telia säger att de endast installerar fast fiber. Dessutom kan Telia inte svara på hur länge kunden är bunden till fast fiber utan säger att just nu är det alltid och om fiber kommer att öppnas upp framöver -ex du är bunden till oss x antal år sen öppnas fibern för övriga leverantörer. Får Telia utnyttja sin ställning på detta sätt?

Henrik G Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Henrik,

    Tack för din fråga till Konkurrensverket.

    Inledningsvis vill jag passa på att understryka att Konkurrensverket inte kan uttala sig i ett enskilt fall som inte utretts av oss, däremot kan jag lämna generell information om de regelverk vi tillämpar.

    Konkurrenslagen innehåller ett förbud mot konkurrensbegränsande samarbeten, dvs. ett avtal eller samordnat förfarande mellan två eller fler företag som skadar konkurrensen. Konkurrenslagen innehåller även ett förbud mot missbruk av dominerande ställning, vilket tar sikte på ensidiga förfaranden från ett specifikt företag gentemot dess motparter (t.ex. kunder).

    Normalt krävs omfattande utredning för att bestämma om ett eller flera företag har en dominerande ställning samt om aktuellt beteende är klandervärt eller om det finns ett objektivt godtagbart försvar. En dominerande ställning kännetecknas av företaget har en sådan ekonomisk maktställning att det får möjlighet att hindra en effektiv konkurrens på den relevanta marknaden genom att företagets ställning tillåter det att i betydande omfattning agera oberoende i förhållande till sina konkurrenter, kunder, och i sista hand konsumenterna. Vid bedömning om företaget är dominant på marknaden beaktas vad som är den relevanta produktmarknaden och den geografiska marknaden. För att konkurrenslagens bestämmelse om missbruk av dominerande ställning ska kunna aktualiseras måste emellertid företaget missbruka sin dominerande ställning. Förfarandet ska leda till att konkurrensen påverkas negativt genom att direkt skada kunderna eller konsumenterna eller som indirekt kan skada dem genom att påverka strukturen för en effektiv konkurrens.

    Som exempel på förfaranden som kan utgöra missbruk av dominerande ställning kan nämnas leveransvägran, villkor om exklusivitet, underprissättning och lojalitetsskapande rabatter.

    Vad gäller frågan hur Telia formulerar avtalen med sina privatkunder, dvs. att Telia inte kan svara på hur länge kunden är bunden av avtalet, så kan den ha konsumenträttsliga inslag. Jag föreslår därför att du kontaktar Konsumentverket (http://www.konsumentverket.se/) och/eller Telekområdgivarna (https://telekomradgivarna.se/)

    Vänlig hälsning

    Martin Jurist
  • Hej,

    har exakt samma problem i vårt område. Telia äger ensamrätten till att leverera sina tjänster och vill då heller inte erbjuda oss de priser som övriga kan få ta del av. Alternativet är att säga upp allt men då riskera att stå helt utan bredband och TV.

    Så har det varit sedan 2008.

    Rickard M
  • Hej Rickard,

    Tack för informationen.

    Vänlig hälsning

    Martin Jurist
  • Hej Martin,

    Vi har samma problem, Telia/Skanova har något avtal med Myresjöhus när husen byggdes för ca 6 år sedan, och nu när ComHem var förbi och sa att de kunde köpa in sig slutade det så här, med ett meddelande från ComHem:
    "Hej, Vi måste tyvärr meddela att vi ej kan ta över din fiberanslutning då din fastighet tillhör ett slutet nät som har ett avtal med Telia.Vi beklagar detta.För att se över avtalet med Telia kan du kontakta dom på 020-755766 för mer support. Vi makulerar din beställning hos oss.
    Med vänliga hälsningarCom Hem"
    Får man lov att ha ett slutet fiber? Detta är väl ett villkor från Telia som innebär "exklusivitet"? Vi kan ju inte välja tjänster från någon annan operatör, så för oss är detta såklart missbrukande av dominerande ställning som påverkar oss genom prishöjningar som vi bara måste acceptera. Snälla hjälp oss, jag blir bara rundskickad av Telia, Myresjöhus, Skanova, Telekområdgivarna och PTS :-(

    Vi har eventuellt en jurist som kan hjälpa oss.. men detta kan ju inte vara ok från ett konkurrensperspektiv, har hört att det finns ett EU-direktiv som talar om fri konkurrens, precis på samma sätt som för elleverantörer där man sedan många år kan välja fritt.
    Varför gör inte någon någonting?

    Det ska tilläggas att vi i samfälligheten äger marken, som de då har sina kablar i, så vi ska nog vinna detta, frågan är bara hur mycket svett det ska kosta.

    Tack!
    Thomas

    Thomas
  • Hej Thomas,

    Jag kommer kontakta dig separat.

    Vänligen
    Martin Jurist
  • Väldigt bra om ni har lust att kika på detta åt oss! Jag har också blivit kontaktad av andra aktörer såsom comhem, Bredbandsbolaget och Boxer med väldigt bra erbjudanden som de senare blivit tvungna att dra tillbaka då de inte har åtkomst till vårt område.

    Precis som ovanstående så kan Telia inte berätta för oss hur länge de kan låsa upp oss kunder innan konkurrensen släpps fri. Under tiden så tvingas vi betala enligt deras ordinarie relativt dyra prislista. Har också haft ett antal prishöjningar under åren som inte gått att göra något åt (genom att exempelvis kontakta alternativ leverantör för ett potentiellt bättre erbjudande).

    Ser fram emot att hjälpa er driva detta!


    Rickard M
  • Gott Rickard :-) Jag hör av mig så fort jag vet mer, eller det händer något. Jag är besluten att vi på ett eller annat sätt ska komma loss!
    Thomas
  • Hej både Martin, Rickard och Thomas.
    Bra att denna fråga lyfts upp igen - jag är fortfarande fast.
    Jag hade ett samtal i september med Telia som sa att de skulle lyfta upp avtalen för förhandling i oktober. Jag har fortfarande inte hört något mer trots att jag ringde dem i början på december och då sa de att det har blivit en annan person som ska "förhandla" och se över dessa avtal vilket enbart låter som undanflykter för mig.

    Tacksam om vi kan hjälpa åt att driva detta vidare! Telia är verkligen moderna i sin kunddialog.

    Martin hör gärna av dig till mig också - då jag inte fick något riktigt bra svar från länkarna tidigare.
    Tack!

    Henrik G
  • Hej Henrik,

    Jag mejlar dig mina kontaktuppgifter.

    Vänligen
    Martin Jurist
  • Hej allihopa,

    Vi har samma problem i vårt område. Telia gjorde ett avtal med NCC 2008 när alla hus byggdes och nu har de monopol på fibern i hela området. Vi betalar 730 kr/mån för fiber och TV. Det är det lägsta möjliga priset.

    Jag diskuterar gärna detta mer. Ju fler vi är desto bättre borde det vara. Hör gärna av dig till mig med Martin.

    MVH
    /Johan
    Johan A
  • Ok Johan!

    Vänligen
    Martin Jurist
  • Hej
    Vi har också samma problem att vara låsta till Telia.
    2010 anslöt vi till fiber från Telia. Vi fick först erbjudande om anslutning för 10000 men det drog de tillbaka och sa 25000 när vi stod med grävmaskiner för vår del ( byggde nytt) Det märkliga är att vissa grannar fick det för 10000, någon för 12000 etc) Dessutom var vi tvungna att binda i tre år för 650kr/månad. Vi hade inga andra val eftersom kommunen givit Telia hela rätten för media till området.
    Vid denna diskussion var det tydligt att vi efter dessa år skulle kunna välja leverantör fritt vilket vi tyvärr bara fick muntligt. När de tre åren gått och vi skulle byta fick vi beskedet att det inte gick för att det var ett Villafiber. I kontraktet står inget om villafiber utan endast anslutning via fiber. Telia vill inte skicka en kopia på kontraktet som påstår vad de säger..
    Telia har dessutom ändrat på ursprungsutbudet till dyrare abonnemang. Nu ska de ändra igen till ett ännu dyrare 399kr/mån och tar bort det vi har. Vi har nu inget val utan kommer säga upp och vara utan fiberanslutning.
    Jag ser det meningslöst att som enskild försöka driva det mot ett så stort företag som Telia är,  inser att det är en match man inte kan vinna vilket Telia också inser.
    Är detta verkligen förenligt med Svenska lagar att ett företag kan diktera villkoren hur de vill?
    Ola
  • Hej
    Har också varit låst till Telia sedan jag bott i min lägenhet (Akelius) c.a. 8 år tillbaka. Vi har gamla telejack in i huset men det har de kopplat bort så det går inte att få ADSL. Tidigare var huset Comhem hus men det kopplades också bort. Nu finns bara fiber via Ethernet.
    TV via bredband ingår i hyresavgiften. Avgiften för internet var från början 199kr/mån.
    Ungefärligt förlopp prishöjning (jag har inte exakta siffror, det får jag slå upp):
    1. 10/10mbit 199kr/mån
    2. 100/10mbit gratis 1 år
    3. Påtvingad höjning för 249kr/mån
    4. 100/100mbit gratis 1 år
    5. Påtvingad höjning till 299kr/mån
    6. Påtvingad höjning till 349kr/mån
    7. Idag fick jag hem brev om höjning till 399kr/mån.

    En någorlunda avgiftshöjning får man räkna med kanske men jämför man med öppna stadsnätet. (http://gemigfiber.nu/serviceguide/) Exakt samma tjänst med Telia kostar där 379kr/mån men så lågt som 285kr/mån om man väljer en konkurrent.
    Sedan har det även tillkommit 49kr faktura avgift trots registrerad e-faktura.

    Det är inte så att jag lider nöd och prisskillnaden är inte så stor men Telia kunde ha satt dubbla priset och det finns inget alternativ. Betala eller stenålder.

    Bra att ni sneglar på detta. Det är många fastighetsägare som låser sig till en leverantör som äger nätet mot "kompensation". Undrar var denna kompensationen hamnar?

    Mvh Greger
    Gregeg
  • Tack Ola och Greger för era synpunkter!

    Vänligen
    Martin Jurist
  • Hej vi har samma problematik här i kävlinge nybyggt hus med Telia går inte att byta Comhem var här och sålde in sitt öppna nät så att dom skulle låsa upp men det gick helt enkelt inte och pratar man med Telia skickar som bara runt en till olika personer hela tiden och skanova hjälper inte till...
    Fredrik
  • Jag är lovad att få hemskickat de papper som Telia påstår sig ha att det står bundet fiber.

    Nu har jag dels fått svaret från Telia Öppet fiber att det inte går att göra om till öppet fiber samtidigt som jag fått ett telefonnummer till något de kallar för Fastighetsägaringång 020300060 öppet 900-1530 vardagar.

    Jag har dessutom fått en offert från Bredband2 med 2500kr/fastighet +/-15% och 199kr/månad i 60 månader för 500Mb.

    Vi har bundet ett år till med Telia för 279kr/månad i 6 månader därefter 399kr/mån i yttreliggare 6 månader.

    Nästa steg är att kontakta Bredbandsbolaget som lagt en fiberstam 10 m utanför vårt hus.
    Ola
  • Fredrik, EXAKT så var/är för mig, man blir så j*vla förbannad, maffia!
    Thomas
  • Hej,
    Samma problem här. Veidekke Bostad AB tecknade ett avtal med Telia på obegränsad tid när området byggdes 2007. Telia utnyttjar sin monopolställning och vi har fått flera prishöjningar sedan vi köpte huset för två år sedan, den senaste på inte mindre än 18%

    Vi har ingen möjlighet att påverka då lokala stadsnätsoperatörer är helt ointresserade. I deras ögon finns redan fiber i området.

    Finns det någon möjlighet att få Telia till att omvandla avtalet till öppen fiber? Nu för tiden skulle väl ingen gått med på ett bundet avtal på obegränsad tid. Det normala är väl snarare att man binder på max 10 år varefter avtalet övergår till öppen fiber?
    Peter S
  • Hej igen,

    jag fick brev av Telia i onsdags. De kommer att höja min avgift från 329:- till 399:-. Står också att man kan säga upp avtalet om man inte går med på det. Men de vet ju också att vi inte har något val så det blir en ganska patetisk och intetsägande formulering. När kommer nästa prishöjning efter denna? Vem vet...

    Vad är status på detta? Hade jag fått välja så skulle vi tillsammans driva detta stenhårt. Framkräva avtalen som ger dem rätten att ha monopol på våra resp. områden. Detta har dem inte kunnat göra då jag bett dem. Har också grannar som haft denna diskussion med Telia. Få dem att låsa upp nätet för öppen konkurrens. I alla fall så att vi kan få Telias lägsta priser, helst kunna byta leverantör helt och hållet om man så känner.

    Martin, kan inte du berätta lite hur du tänker att vi/du(?) ska gå vidare?
    Rickard M
  • Tack för info Fredrik, Ola, Thomas, Peter och Rickard!

    Vänligen
    Martin Jurist
  • Hej alla,
    Jag har meddelat Plus på SVT om vår situation och länkat till denna sidan åt dem. Föreslår att ni andra också skriver till dem så ser de att flera har samma problem. Så kanske de tar upp fallet. (Kanske ska meddela Uppdrag granskning också?).

    Martin, om du går in på Zmarket.se som är fibermarknad för Lunds kommun framgår det tydligt att Boxer 100/100 (motsvarande Telia) kostar 299kr/mån och Universal telecom 298kr/mån vilket är billigare än Telia.

    Sen vi talades vid i telefonen i mars, har du kommit vidare i ärendet? Kan vi hjälpa dig för att få fram en lösning snabbare? Kan du med mer "makt" få fram de berömda avtalen åt oss? Håller Telias ursäkter i en tingsrätt (om de inte kan uppvisa avtalen uppenbarligen)?

    Tack för hjälpen Martin och alla övriga!
    Henrik G
  • Jag var fått av Bredbandsbolaget att de ser vårt fiber som öppet hos Skanova och vi kommer göra ett test genom en beställning för att se vi kommer runt Telias envisa svar att det inte går att byta.
    Ola
  • Hej Henrik (och ni andra)!

    I nuläget använder Konkurrensverket denna forumträd som ett sätt att samla in indikationer om konkurrens- och konsumentproblem på fibermarknaden. Vi låter därför tråden stå öppen ytterligare för att samla in ytterligare uppgifter. Först efter informationsinsamlingen tar vi beslut om någon åtgärd kommer vidtas, och i sådana fall vilken.

    Vänligen
    Martin Jurist
  • Hej Martin,
    Tack för informationen. Om det behövs flera så är det bara i mitt område ca 100 villor som är låsta till Telia Villafiber (mot sin vilja) - hur är det för er andra? Tycker definitivt att Konkurrensverket skall driva denna fråga och ni kommer upptäcka att det är fler områden när väl Telia sätts under lupp.

    Som jag förstått är det Konkurrensverket som kan påverka Fast eller Öppen fiber och Konsumentverket gällande tjänsterna på fibern.

    Tack för hjälpen så långt Martin!

    Jag lyssnade också med PTS och de skrev.

    "Hej,

    Tack för ditt mejl. Vi på PTS har stor nytta av frågor och synpunkter från allmänheten eftersom de hjälper oss att följa utvecklingen på marknaden för elektronisk kommunikation.

    Som jag förstår dig så har Telia dragit in fiber till er och ni kan bara välja Telia som tjänsteleverantör (alltså den som levererar själva tjänsten).

    Hur lång bindningstid ni har ska framgå i ert avtal. Återkom gärna om det inte framgår i avtalet.  

    Enligt lagen om elektronisk kommunikation får bindningstiden för tjänsten vara max 24 månader. Det gäller inte indragningen av själva fibern.

    Om
    en operatör vill ändra ett avtal som ingåtts med en abonnent måste abonnenten
    få ett meddelande om ändringen minst en månad innan ändringen görs. Om
    abonnenten inte godkänner de nya villkoren har denne rätt att säga upp avtalet
    utan att drabbas av någon kostnad, avgift eller annan påföljd.

    PTS kan bredriva tillsyn om vi misstänker att en operatör bryter mot reglerna i lagen om elektronisk kommunikation. PTS kan inte agera i enskilda ärenden och enskilda är inte part i ett tillsynsärende.

    Om ni har en tvist med en operatör ska man i första hand kontakta operatören som du har gjort. Om detta inte hjälper kan man vända sig till Konsumentvägledningen i kommunen om det finns en sådan där man bor, http://www.hallakonsument.se/sok-din-kommuns-konsumentverksamhet/. Om det inte finns en konsumentvägledare i din kommun så kan du kontakta Hallå konsument som är Konsumentverkets konsumentrådgivning, du kan besöka deras webbplats där det även finns en chattfunktion eller ange ditt telefonnummer för att bli uppringd, http://www.hallakonsument.se/ eller ringa dem på telefonnummer 0771-525 525 vardagar mellan 9-17. Kan tvisten ändå inte lösas kan man vända sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, www.arn.se för att få tvisten löst.

    Hör gärna av dig igen om du har fler frågor!

    Med vänlig hälsning

    Louise
    _________________________________

    Post- och telestyrelsen (PTS)

    Avdelningen för Samhällsfrågor

    Enheten för konsumenträttigheter

    www.pts.se

    Vad gör PTS?

    PTS är den myndighet som har ansvar för området elektronisk kommunikation. Vi har regeringens uppdrag att följa utvecklingen på bland annat Internet- och teleområdena. Myndigheten sammanställer statistik över konsumenternas problem på dessa områden. Statistiken ger oss värdefull information om hur marknaden fungerar, och redovisas årligen. PTS kan i vissa fall ingripa om ett företag bryter mot bestämmelserna i lagen om elektronisk kommunikation. PTS kan dock inte ingripa i tvister mellan enskilda och företag.



    Henrik G
  • Tack Henrik, jag återkommer till dig om jag önskar mer information!
    Martin Jurist
  • Hej det är 30talet här bara på vårt område..
    Fredrik P
  • Vi är ca 45 hushåll på vår gata.
    Rickard M
  • Hej,
    Vi är tre samfälligheter med ca 30 villor i varje så ~100 villor. Det finns dock fler med samma problem utanför vårt område.
    MVH
    /Johan
    Johan
  • Hej,

    Ska vi starta t ex en grupp på Facebook, och få så många som möjligt med samma problem att gå med? Måste ju vara mååånga villor i Sverige...

    Verkar vara mest Telia som gör så här.. eller är det någon av de andra stora som också har "slutna" fibernät?

    /T
    Thomas
  • Telias kvartalsrapport idag får en att bli arg.

    6,1 miljarder i vinst under årets första tre månader. Pratas om tillväxt hit och dit vilket självklart låter finfint för ett stort svenskt bolag med stark ställning i samhället. Men när man vet att man är tvingad att bidra till dessa miljardvinster genom att buga och bocka för de påtvingade prishöjningarna så mår man lite illa. Vi sitter verkligen fast i deras järnklo och har inget att säga till om. Betala eller bli förpassad tillbaka till stenåldern utan uppkopplat hem.

    Den typen av "tillväxt" känns inte okej. Tror vi alla här är överens om detta.
    Rickard M
  • Hej
    Som boende i området Nya dala där merparten av de nya husen byggs eller bygdes av A-hus så sitter vi i samma situation, Comhem var runt på vår gata och samlade ihop ett 30tal nya kunder för att sedan återkomma och säga att tyvärr ni ingår i ett slutet nät som ägs av Telia. Jag har varit i kontakt med Telia men blir precis som alla andra på detta forum bara hänvisade runt inom Telia och jag kan inte få fram något avtal för själva nätet utan bara mitt telia abonemang som är ointresant i och med att jag inte kan välja andra leverantörer än just telia. I min värld är detta inte fri konkurens och jag ser gärna en lösning på detta
    Peter
  • Vi är en förening med 25 hus som har låst fiber till Telia. Avtalet slöts av byggfirman och telia men bolaget har gått i konkurs.Ip only har kontaktat oss för att låsa upp fibern men vill inte göra avtalsbrott i frågan. Men varken vi eller telia har ngt avtal ev kanske bolaget som konkat har det men det blir svårt att hitta.Hur driver man det vidare? Och ni andra med avtal kanske kan kolla med ip only för upplåsning.
    Jonas
  • Hej!Nu har jag skapat en Facebook grupp där folk kan joina så får vi reda på hur många som Telia håller i sitt monopol. https://www.facebook.com/groups/1962754997291864/
    Joina och dela med era grannar. 
    Hur går annars undersökningsunderlaget från konsumentverk? 
    Med vänlig hälsning,Henrik gezelius 
    Henrik
  • Hej Henrik,

    I nuläget har Konkurrensverket ingen ytterligare information att delge än den vi nämnt ovan.

    Vänligen
    Martin Jurist
  • Hej Martin! Tack för svar. Men vad är status? Som du säkert ser är det flera konsumenter i landet som Telia särbehandlar genom monopol i konkurrens. Ska vi vända oss till Arn? Eller vad tycker du? I maj är det 1år sedan jag började prata med Telia och fortfarande inte fått svar på när eller sett avtalet som Telia hänvisar till. Tacksam för din hjälp Martin men också tacksam om det går att skynda på denna utdragna process. Kan ju inte vara konkurrensmässigt godkänt så som Telia beter sig?
    Henrik
  • BBB försöker koppla in mig på Telia öppen fiber just nu. Tidigare försökte Comhem men misslyckades och debiterade mig 1000kr som jag överklagade ned till hälften.
    Öppen fiber svarar så här på min fråga om jag kan få BBB som leverantör på ÖF:
    "Hej, Nedan följer en lista på de olika tjänsteleverantörerna som finns att välja mellan i dagsläget, samt telefonnummer till dessa:..." och så listan på de som finns med på www.bredbandswebben.se.
    Vidare har ingen på BBB, Skanova eller Telia kunnat riktigt svara på varför min mediaomvandlare inte kan kopplas mot BBB, ingen av de tiotal tekniker jag pratat med... Generellt saknas behörighet hos supporten och blir till bekymmer när ärendenummer osv. inte går att få tag på för att någon gått för dagen. Skanova tar egentligen inte samtal från kund utan kommunicerar bara med leverantörer så som Telia, som äger Skanova.
    Jag har lätt pratat i över 12 timmar med supporten på de tre bolagen.
    The bottom is nådd som man säger. Ingen i världen vet hur BBB kan lyckas leverera över Telias Öppna fiber tydligen och min enda tanke är att det ligger en hund begraven bland kontrakten. En ytterligare indikator är priserna. Alla som är med på Telias Bredbandswebb har ungefär samma pris, det skiljer med en femtiolapp. BBB och Comhem ligger på halva priset.

    Är inte det monopol så har jag nog missuppfattat innebörden av ordet.

    Jag är annonym tills ärendet lösts.
    Frans Kafka
  • Vi sitter i samma sits: Vi sitter även vi i det grepp som Telia tagit över oss med att vi är låsta till att enbart kunna ta del av Telias utbud inom bredband, tv och telefoni genom att de vi köpte tomten av hade tagit Telia. Vi har bott i huset sedan årsskiftet och har redan råkat ut för att få meddelande från Telia om att de justerar priset på tjänsten vi köper. När Telias förhandling nu med Discovery (än så länge) har strandat så ser det ut som att vi kommer råka ut för att de även kommer förändra utbudet inom TV, alltså som enda leverantör inte kunna erbjuda kanal 5, Discovery mfl. I många andra fall hade man löst det genom att kontakta en annan leverantör som erbjuder det man önskar ha tex. Kanal 5, men i detta fall är vi låsta till Telia och får bara sitta och acceptera och se på det som händer. Vet någon här inne om man även är låst till TV från Telia, eller finns det någon som leverar TV oavsett vilken fiberleverantör man har? Telias kundtjänst svarar bara att vi är bundna till deras nät, men kan inte svara på hur länge. Håller med tidigare skrivare om att detta inte bör vara ok i ett land med fri konkurrens och år 2017. Ser gärna att det snart publiceras en lägesrapport på hur detta kommer att hanteras vidare.
    AH
  • Fast tv kan du ju köra med boxer via antenn, det för jag för att slippa ha allt hos Telia. Telefon kör jag bara mobilt men faktum kvarstår att man inte kan byta fiber lev och med det andra tjänster som tv som i slutändan blir bättre. Men stöd dem inte om du kan välja tv via antenn iaf.
    Jonas

  • Är det monopol så är det, oavsett antalet. Kan jag bistå med mer info så säg till. Har sett att KV varit på Telia tidigare och bötfällt dem summor på över 200 miljoner. Det verkade inte svida tillräckligt och frågan är om böter är lösningen. Jag tänkte själv fakturera normal dagstaxa för skoj skull och se vad dom säger.
    Frans Kafka
  • Svar till Jonas:Absolut kan vi skaffa takantenn, på samma sätt som man kan dra in ADSL eller mobilt bredband från annan leverantör, trots att man har fiber indraget från Telia. Känns något orimligt. Jag ska tillägga att jag över lag är nöjd med Telia och den support och tillgänglighet de har, så varför inte låta kunderna välja dem, istället för att tvinga kunder till sig. Vill inte skapa ett chattforum av detta, utan bara skriva under på att även vi önskar att det utreds om det är ett ok förfarande att göra på det som Telia gör med att "låsa upp" sina kunder på detta sätt utan valbarhet.
    AH
  • Hej Martin! Som du ser ovan är det flera än jag som sitter fast hos Telia ofrivilligt. Därför bör ni nu kunna komma med konkreta lösningar på hur ni tänker agera och när ni ska ta upp kampen mot Telia. Vad tänker ni? Jag finner ingen rimlighet att låta Telia få fritt spelrum med en produkt Villafiber som försvann 2013 ur deras produktportfölj. Tacksam för information från kv sida. 
    Återigen vill jag att ni övriga delar Facebook gruppen (se tidigare länk) så vi blir flera och lokalisera vilka som är fast med Telia som enda leverantör. 
    Tack för svar på förhand Martin! Med vänlig hälsning,Henrik
    Henrik
  • Hej Henrik och ni andra!

    Jag kommer tyvärr inte hinna återkoppla denna vecka, men återkommer nästa vecka.

    Vänligen
    Martin Jurist
  • Även vi är fast med Telia. Bor i ett relativt nybyggt område med ett femtiotal villor där Telia har ensamrätt på trafik via fiber. Ställde frågan för några dagar sedan hur länge Telia har ensamrätt i vårat område. Har inte fått svar ännu. Därefter hittade jag denna tråd och inser att jag nog inte kommer få något svar heller.

    Hoppas verkligen det går att göra något åt detta eftersom det är helt bedrövligt att man kan vara fast med en leverantör som inte kan erbjuda samma utbud som andra leverantörer.
    Erik
  • Hej allihopa ...
    Vi har som sagt samma problem här.
    Vi har dock fått fram avtalet som är på livstid...det är oftast husbyggarna som gör dessa avtal..det går att komma ur avtalen genom att göra en fiberekonomisk förening
    Man måste vara minst 20 hushåll som bildar iaf hos oss sen ska man kunna bryta avtalet och förhandla om öppen fiber med antingen Telia eller någon annan 

    Fredrik P
  • Nu fick jag faktiskt igång BBB på Öppetfiber och lägger ned. Tekniker måste byta prylar i skåpen (?) innan annat bolag kan leverera. Gäller nog alla leverantörer. Men jävlar vilken resa... 6 och en halv månad tog det att byta leverantör.
    Frans Kafka
  • Under ca ett års tid har Com hem haft sina säljare ute i vårt område här i Tungelsta Haninge.

    De har presenterat en lösning där vi genom att gå med i ITUX få tillgång till deras tjänster.
    Jag har vid ett flertal tillfällen tackat nej.

    Jag har under åren haft kontakt med xxx Projektledare på Skanova i många projekt kring fiberutrullning som jag givit tillstånd till i en annan kommun, hon bor i samma område som jag , och är oxo mäkta irriterad över att hon själv inte kan välja annan tjänsteleverantör än Telia.

    Nu den 12/5 knackade en ny Com hem-säljare på dörren, och drog samma upplägg om att jag genom att gå med i ITUX skulle få möjlighet att efter 24 månader hos Com hem ha möjlighet att välja tjänster genom ITUX i framtiden, och därmed andra leverantörer av tjänster än Telia.

    I söndags ringde den tekniker som skulle installera den mediaomvandlare som skulle göra detta byte till ITUX möjligt.

    Jag svarade att jag skulle ringa tillbaka som i måndags för att boka en tid för installationen.

    Enligt säljaren skulle jag då sätta ett datum för installationen ca 3 veckor fram för att jag skulle vara säker på att hela tiden ha en bredbandsuppkoppling i hemmet, eftersom uppsägningstiden från Telia skulle vara 4 veckor, så skulle ett överlapp på en vecka räcka som säkerhet.

    Måndag morgon får jag ett sms från Com hem som meddelar att de inte kan leverera efter det avtal vi ingått, och att min beställning av Com hems tjänster makuleras.
    Jag ringer då upp Com hem, och efter 3 försök att få rätsida på vad som gäller utan återkoppling, ringer jag åter idag och får beskedet att ”Telia” säger stopp till att låta ITUX överta mig som kund, då nätet är ett slutet nät…

    Com hem meddelar att det inte brukar vara några som helst problem att göra detta operatörsbyte, men att i detta fall har alltså Telia sagt stopp.

    Vi har alltså samma problem,  och nu när ComHem var förbi och sa att de kunde köpa in sig slutade det så här, med ett meddelande från ComHem:

    "Hej, Vi måste tyvärr meddela att vi ej kan ta över din fiberanslutning då din fastighet tillhör ett slutet nät som har ett avtal med Telia.Vi beklagar detta.För att se över avtalet med Telia kan du kontakta dom på 020-755766 för mer support. Vi makulerar din beställning hos oss.
    Med vänliga hälsningarCom Hem"

    Får man lov att ha ett slutet fiber? Detta är väl ett villkor från Telia som innebär "exklusivitet"? Vi kan ju inte välja tjänster från någon annan operatör, så för oss är detta såklart missbrukande av dominerande ställning som påverkar oss genom prishöjningar som vi bara måste acceptera.


    Snälla hjälp...
    Henrik H
  • Telia kör samma system på alla ny projekterade områden i hela sverige, avtal skrivs med byggherren från hus leverantören och är sedan lika enkelt att ändra som att flytta på urberget. Ongen verkar kunna låsa upp dessa slutna Telia nät med oändlig kontraktslängd.
    Peter
  • Hej Martin! Du lovade att återkomma med info om hur Konkurrensverket ska ta ställning till detta. Kan Konkurrensverket hjälpa oss? Vilka ska vi vända oss till om inte? Eller ska vi vända oss till media?
    Henrik
  • Hej Henrik (och er andra)!

    Inledningsvis vill jag be om ursäkt att svaret dröjt något och tacka er för att ni tagit er tid att beskriva de problem ni upplever på den aktuella marknaden. Tips och synpunkter från allmänheten är ett viktigt komplement till vår egen omvärldsbevakning.

    En av Konkurrensverkets huvuduppgifter är att vara tillsynsmyndighet över konkurrenslagen. Som tillsynsmyndighet kan vi inte uttala oss om ett förfarande som vi inte utrett, utan endast lämna generell information. Jag ber på förhand om ursäkt för det något långa svaret, men missbruk av dominerande ställning är komplicerade frågor, så jag behöver ändå nämna en hel del uppgifter.

    Utgångspunkterna för en fungerande marknadsekonomi är att det råder etableringsfrihet, avtalsfrihet och fri prissättning. Det är endast under mycket speciella förhållanden, när et företag missbrukar sin dominerande ställning, som en konkurrensvårdande myndighet har anledning att ifrågasätta ett företags ensidigt beslutade villkor, priser eller rabatter.

    En förutsättning för att reglerna om missbruk av dominerande ställning ska bli tillämpbara är att det aktuella företaget har en stark marknadsmakt på den aktuella (relevanta) marknaden. Vill ni läsa mer om hur man avgränsar en relevant marknad så föreslår jag att ni börjar i följande inlägg: Definition av marknaden vid konkurrensbegränsning.

    Dominerande företag får, precis som alla andra företag, konkurrera utifrån sina förutsättningar (s.k. pris-och prestationskonkurrens). När konkurrenter marginaliseras eller rent av försvinner från marknaden på grund av sådan normal konkurrens, är det inte fråga om något missbruk. Ett missbruk innebär i regel att det dominerande företaget, genom andra metoder än sådana som hör till normal konkurrens, agerar på ett sätt som sätter konkurrensen ur spel. Sådana förfaranden kan skada konsumenterna direkt, eller leda till indirekt skada genom att förutsättningarna för en effektiv konkurrens försämras. Ett exempel på det senare är s.k. underprissättning, som gynnar konsumenterna på kort sikt men som kan försvaga konkurrensen och därigenom leda till högre priser på lång sikt.

    Det krävs omfattande utredning och påföljande domstolsprocesser för att konstatera att det är fråga om missbruk av dominerande ställning. I Sverige är det domstol som fastställer att ett företag gjort sig skyldigt till missbruk av dominerande ställning. Ett exempel på att det kan ta lång tid med missbruksärenden är det ärende som gällde just Telia (marginalklämning på bredbandsmarknaden) hänvisades till ovan. Ärendet initierades i oktober 2001 och var slutligen avgjort 2013. Ni kan läsa mer om detta ärende på följande länk: http://www.konkurrensverket.se/press/bakgrundsmaterial-i-stora-arenden/adsl/.

    Som svar på din sista fråga Henrik så har Konkurrensverket hittills inte funnit skäl att öppna ett tillsynsärende och har inte heller något pågående tillsynsärende som rör aktuellt förfarande. Vi kan som tillsynsmyndighet inte uttala oss (eller avslöja) om och hur vi ska agera i framtiden. Vi kommer dock bevaka marknaden och hur den utvecklas.

    Jag förstår att informationen ovan inte hjälper er speciellt mycket, så hur ska man då göra som konsument? Generellt är det förstås bra – precis som ni försökt - att vara en aktiv konsument och försöka byta till alternativa leverantörer eller produkter. Om detta inte hjälper har jag inte någon annan information att delge än vad jag angett inledningsvis i tråden, samt vad PTS hänvisat till ovan:

    "Om ni har en tvist med en operatör ska man i första hand kontakta operatören som du har gjort. Om detta inte hjälper kan man vända sig till Konsumentvägledningen i kommunen om det finns en sådan där man bor, http://www.hallakonsument.se/sok-din-kommuns-konsumentverksamhet/. Om det inte finns en konsumentvägledare i din kommun så kan du kontakta Hallå konsument som är Konsumentverkets konsumentrådgivning, du kan besöka deras webbplats där det även finns en chattfunktion eller ange ditt telefonnummer för att bli uppringd, http://www.hallakonsument.se/ eller ringa dem på telefonnummer 0771-525 525 vardagar mellan 9-17. Kan tvisten ändå inte lösas kan man vända sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, www.arn.se för att få tvisten löst."

    Givetvis är man som konsument även fri att kontakta media om man tycker det är en god idé.

    Avslutningsvis vill jag nämna att Konkurrensverket kommer låta tråden stå öppen för att samla in fler indikationer på upplevda problem på marknaden.

    Martin Jurist
  • Hej Martin!Tack för svar. Om jag förstår det hela rätt har Telia i ert seende fri konkurrens trots att de är enda leverantör och fiberanslutning konsumenterna (berör x antal villor se ovan) kan välja på?  Med din hänvisning till konkurrensbegränsning står det att storleken och procent är avgörande - jag har inte dessa siffror från Telia men med tanke på Telias omsättning och antal som bara sagt sitt här och stora mörkertalet som "bara accepterar Telia" gissar jag att dessa kriterier uppfylls. Därmed anser jag/vi att detta borde tas upp i ett riktigt ärende och i värsta fall till domstol (om de nu avgör) för konsumenternas räkning. 
    Om inte konkursverket anser detta som konkurrens hur går vi konsumenter vidare då? Framförallt när inte Telia kan själva svara på frågan - hur länge vi är budna till Telias monopol? 
    Att ni har länken öppen är bra och framförallt i hopp om framtida förändringar på en produkt som enligt Telia försvann 2013. 
    Med vänlig hälsning,Henrik 



    Henrik
  • Hej igen Henrik!

    Konkurrensverket är tillsynsmyndighet över konkurrenslagen, och vi uttalar oss därför om vad som är otillåtet enligt denna lagstiftning. Som jag nämnt tidigare så är utgångspunkterna en fungerande marknadsekonomi är att det råder etableringsfrihet, avtalsfrihet och fri prissättning. Det är endast under mycket speciella förhållanden, när et företag missbrukar sin dominerande ställning, som en konkurrensvårdande myndighet har anledning att ifrågasätta ett företags ensidigt beslutade villkor, priser eller rabatter.

    Att utreda missbruk av dominerande ställning är en grannlaga uppgift som kräver mycket omfattande utredningsinsatser. Exempel på vilka utredningsåtgärder som behöver vidtas finns exemplifierat ovan. Således är det ett litet nålsöga man ska igenom för att kunna konstatera ett missbruk av dominerande ställning.

    När det gäller hur ni som konsumenter kan agera får jag hänvisa till det jag skrev i mitt förra inlägg.

    Vänligen

    Martin Jurist
  • Alternativet som uppenbarar sig i situationer där den individuella rösten saknar talan är nog att börja samarbeta.
    Bor själv i ett HSB hus ockuperat av telia, men jag går hellre till biblioteket än att binda upp mig.

    Kan man inte göra eget/egna nätverk? Har för mig att det finns olika projekt som har likt oss tröttnat på företag som tar för mycket plats i världen och stryper vår frihet.

    Någon som är kunnig eller vet något?
    WW
  • Hej WW! Vad jag har hört från Telia själva så kan en klunga hus gå ihop och bilda en förening som sedan kan förhandla med en säljare på Telia för öppet fiber. Dock med säkerten att Telia är du knuten till i x antal år men därefter blir det öppet. 
    Jag tycker dock det är sorgligt att en enskild eller flera hus ska ens behöva ha denna situation eller diskussion med ett företag som Telia 2017. Ska lyssna vidare med Arn. Återkom gärna om ni lyckas få ihop ett gäng. Jag och mina 100grannar är med iaf. 
    Med vänlig hälsning,Henrik
    Henrik
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.