Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Dominerande ställning - oligopol

Räcker det att ett företag är aningen större än sina konkurrenter på en marknad där många företag är aktiva för att de ska ha en dominerande ställning? Eller krävs det åtminstone en oligopolliknande situation?

Ebba Thomasson Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Ebba och tack för din fråga till Konkurrensverket

    En viktig utgångspunkt för bedömning om ett företag har en dominerande ställning är företagets marknadsandel. Den återspeglar normalt företagets försäljningsframgångar och därmed dess styrkeposition gentemot konkurrenter och kunder. Vid en marknadsandel överstigande 40-50 procent skapas en presumtion för att dominans kan råda.

    Med den rådande företagsstrukturen på en avgränsad marknad har som du är inne på stor betydelse. Konkurrensförhållandena på en marknad där ett företag har en marknadsandel på t.ex. 40 procent och två andra företag 30 procent vardera är annorlunda än på en marknad där företaget med 40 procent inte har någon konkurrent som når över tio procent. I det senare fallet kan en dominerande ställning föreligga för företaget med en andel på 40 procent, men är inte trolig i det förra fallet.

    Med vänlig hälsning
    Peter
    Peter Konkurrensråd

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.