Varför blir dagen längre "fortare vid solens nedgång jämfört med solens uppgång?

Om jag kollar på min ort Bergby norr om Gävle så går solen enligt sidan upp
9.04 idag 23/12
9.05 den 26/12
9.04 igen den 29/12 (??varför denna minskning)
För att sakta öka till
9.00 den 5/1 =+4 min /14 dagar
Solens nedgång däremot
14.37 idag 23/12
14.54 den 5/1 =+13min/14 dagar

Kommentarer

  • Hej Jonas!

    Det beror på att jordaxeln lutar och jordens hastighet i sin bana runt solen varierar. Det gör att förändringen blir olika morgon och kväll. Det kan bli tydligare illustrerat om du hittar en dag och nattkarta eller en animerad solfilm.

    Vänliga hälsningar