Temperaturen

HejJag vet inte varför men varit intresserad sedan var för speciellt vintertid Tempen tex 5 grader kallt och sjunker 1-2 grader för att Stiga när solen går till samma grad antal såg det senast i morseMVH kjell

Kommentarer

  • Hej!

    Okej. Men det är något du ser på din termometer utanför fönstret?
  • Nej givaren sitter under ett skydd utan direkt solljus på gårdsplanen
  • Hm, jag har tyvärr ingen aning hur det kommer sig då. Funderar på om det kunde vara någon yttre faktor, men vet inte vad det skulle kunna vara. Jag får fråga detta till mina meteorologvänner. Jag återkommer om jag får något svar.

    Vänliga hälsningar,
  • Det står i eran app det skall vara -2 men verkligheter är närmare -11.  Väldigt stor skillnad.
    Bor på norra öland och det är vindstilla olika termometrar placerade på olika platser.
  • Hej!

    Troligen har vädermodellen med att havet värmer upp luft mer än vad den gjorde. Dock är ytterligare ett "problem" att mätstationen på norra Öland hade visade som lägst -3,7 grader och vid Mörbylånga -6,4 grader, vädermodellen verifieras mot detta och talar därför att det lokalt på Öland varit kallare där kall luften har samlats. Dessutom var det ett liten områden på Öland som hade mindre moln under söndagen vilket också gör att det blir kallare. Smådetaljer som prognoserna inte klarar av att fånga alltid, även om det har stort påverkan.

    Vänliga hälsningar,
  • På eran app står det skall vara -8 i ugrup/Kristianstad men känns som -13
    Men är-11,hur kommer det sig?
  • Hej!

    Nu när kall luft täcker landet och molnprognoserna är lite osäkra under kvällarna blir det svårare att ge en korrekt temperaturprognos. Om det är mindre moln i verkligheten än i prognos blir det kallare än i prognosen, men det förekommer ofta lokala skillnader på grund av att kall luft är tyngre än varm luft. Den kalla luften samlas då i svackor och kan därför vara många grader kallare än över området i övrigt. Varför det vara 3 grader fel hos dig denna gång vet jag dock inte men lokala skillnader och osäkra molnprognoser leder till lite större temperaturfel när det är kallt.

    Vänliga hälsningar,