Temperatur

Aktuell temperatur i jänkisjärvi Övertorneå kommun är -23.1 appen säger -15.. mvh

Kommentarer

  • Ajdå! Tack för att du rapporterar! Skickar detta vidare till vår meteorolog.
  • Hej Tobias!

    Under vintern är det ofta svårt för modellerna att beräkna temperatur när molnprognosen är osäker. I detta fall har troligen modellen haft mer moln än vad som blev verklighet. Molnen fungerar framförallt under vintern som ett täcke, så som om molnprognosen är helt felaktig är det inte ovanligt att temperaturen är 10 grader fel, det gäller landets fjällkedja och nordligaste delar. I ditt område är det dessutom en del högre terräng vilket bidrar till stora lokala variationer, kall luft har en tendens att sjunka ner i dalgångar.

    Jag hoppas att det ger lite förståelse för varför det kan bli så pass fel.

    Vänliga hälsningar,
  • 10 grader är int så farligt, skickade bara in för att uppmärksamma er om det, värre var det när det var över 16 grader fel 😂

    Mvh Tobias ylinenpää