Spanska värmen

Nu är jag både irriterad och nyfiken först skulle värmen komma andra halvan av Maj sedan skulle det vara bra väder i Juni och Spanska värmen talade ni om.
Plötsligt väntar jojo väder en dag sol nästa regn för så tolkar jag er.
Så vart tog hög sommarvärmen vägen vart tog Spanska värmen vägen?
Jag respekterar det är inte lätt att veta men gå då inte ut och uttala sig i Aftonbladet

Kommentarer

  • Hej!

    Härligt att du är nyfiken på att få en förklaring och tack för att du höra av dig. Det man ska komma ihåg är att prognosen som är mer än en vecka fram är inte lika säkra som kortare prognoser, ännu mer så för 2-3 veckorsprognoser. Något som sällan står tydligt i dessa artiklar.

    I slutet av maj lyckades inte riktigt värmen ta plats förens de sista dagarna vilket var senare än i vår prognos, men till sist blev det ju 28,5 grad i Värmland den 30 maj.

    Nä det gäller juni har jag talat om att varm luft från Spanien kan nå upp över Sverige till 5-6 juni, vilket fortfarande är fallet även om det snarare väntas maxtemperaturer på 25 grader än några 30 grader.

    Jag tar med mig din kommentar och ska be Aftonbladet ta med de osäkerheter jag pratar med dem om och inte bara "varmste" möjliga utfall., då det kan bli vilseledande.

    Vänliga hälsningar,