Hur fungerar nederbördsmängden per timme respektive per dygn?

Jag undrar om nederbördsmängderna, i tabellhuvudet står mm. Ibland är tiden 1 timme, ibland mer beroende på om prognosen ligger lite längre fram i tiden. Men är nederbördsmängden per timme eller är det för en längre period?

Kommentarer

  • Exakt! I tim-listan är nederbördsmängden som visas på varje timme den uppskattade regnmängden varje timme.
  • Jag tycker frågan är mycket tydligt ställd och den får ändå ett svar som inte kan stämma. Jag förutsätter då att dygnsprognoserna skall gå ihop på något sätt med prognoserna för kortare tidsintervall. Som Sven skriver så anges inte varje timme i listan när prognosen är längre bort i tiden. I bifogade exempel anges var tredje timme. Om då regnmängden skall förstås som regnmängd per timme blir den totala regnmängden för 3 timmar förstås 3 gånger angivet värde. I bifogat exempel innebär det totalt 96 mm för intervallet 20.00. Långt mer än aktuell dygnsprognosens 52 mm. Redan det en hel del!