Klurigt med meter per sekund

Hej,

Min fråga är helt enkelt, varför använder man meter per sekund när det gäller vindar?

Man vet ju av erfarenhet att om det blåser 10m/s ute så tänker man att oj vad det är blåsigt. Men man har ingen direkt uppfattning om hur snabbt det är.
Det blir dessutom ännu mer krångligt när man läser till exempel från USA där de har "miles per hour" på rapporteringar. Ska man då försöka lista ut hur snabbt det är måste man först omvandla det till kilometer i timmen och sen räkna om det till meter per sekund.

Vore det inte lättare att rapportera vindhastigheter som kilometer i timmen istället?

Med vänliga hälsningar,
Henrik

Kommentarer

  • Hej!

    Den internationella SI-enhet för hastighet är meter per sekund. Det är troligen därför det används i Sverige och det har man gjort sedan början på 1900-talet när man talar om vindhastigheter.

    Men jag kan hålla med dig om att km/h är en hastighet som är lättare att relatera till då det används i många andra sammanhang. I till exempel Tyskland och Frankrike göra man redan det.

    Vi tar till oss din feedback och utvärderar om vi bör göra en ändring.

    Vänliga hälsningar,
  • Tack det skulle vara underbart att ha det i km/ hr !!!
  • Nej fortsätt med m/s! Möjligen kan jag tänka mig knop!

    Mvh/Stellan K, gammal pilot!
  • Tack för feedback. Vi ser alltid över vad vi kan förbättra baserat på vad våra kunder efterfrågar och tar era kommentarer i beaktande då vi vill leverera den bästa användarupplevelsen för våra kunder!

    Louise, Produktägare Klart
    Klart Kundtjänst