Kartbilden med vindstyrka

Jag tycker vindpilarna är för små och det är dumt att de 2 lägsta vindstyrkorna har så mörk färg att de ser elakare ut än de med starkare vind. Dessutom om jag zoomar så förblir vindpilarna för små för att synas tydligt.
Avseende vindstyrka i vanliga uppgiften för väder anges tex 7 (14) vilket betyder medelvind 7m/s med byar på 14 m/s. Men i verkligheten är vinden 14 i medlvind och aldrig så låg som 7. Anser att vinduppgifterna i princip alltid är fel på detta sätt iaf vid kusten norra Sverige.

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för din input. Vi jobbar med att förbättra våra kartor, så vi tar med oss dina åsikter när vi utvecklar de nya kartorna.

    När det kommer till att vindstyrkan är fel, ska hålla ett extra öga på det. Dock är vind är svår parameter som ofta varierar mycket lokalt beroende på vindriktning. Väderprognosen har bara ett upplösning på ca 2,5 x 2,5 km.

    Vänliga hälsningar,