Hur fungerar känns-som-temperatur?

Ibland känns det kallare eller varmare än vad det står på termometern, det kallar vi på Klart känns-som-temperatur.

Luftfuktighet och vind påverkar hur temperaturen känns.

Hög luftfuktighet när det är varmt gör att det känns varmare. Detta syns mest på våra prognoser när det är över 27°C.

Hög vindhastighet får temperaturen att kännas kallare. Det här ser vi framförallt i Sverige på vinterhalvåret när det är under 10°C.

Känns-som-temperatur visas när du klickar på "Timmar" både i våra appar och på webben.

Klart Kundtjänst (Uppdaterad )

Kommentarer

  • Det är främst vindens kyleffekt som påverkar känns-som-temperaturen i Sverige. Känns-som-temperaturen beräknas som nedan:

    T_k=13,12+0,6215*T-13,956*v^0.16+0.48669*T*v^0.16

    Där T_k är känns-som-temperatur och T är den faktiskt temperatur i celsius och v är vindhastigheten i meter per sekund.