Österlen är felplacerat

Hej. Titta gärna över geografin i Skåne. Österlen IRL är inte Österlen på Klart.se och tvärtom. Nu har jag flyttat från Österlen upp till nordöstra Skåne och är enl  Klart.se tillhörande mvh//Ingela

Kommentarer

  • Hej Ingela! Tack för att du hör av dig.

    Vilken del av Klart tittar du på där Österlen är fel? Vår väderkarta?
    Skicka gärna en bild!
  • Framförallt så är vädervarningarna fel.
    Österlen har expanderat norrut i decennier men att räkna bort sydöstra hörnet är nytt🤔
    Om ert Österlen ligger på olika ställen avseende väder och vädervarningar vore det konstigt.
    Det bör innebära att Ingela har rätt i att ni inte vet vad Österlen är.
  • Hej!

    Tack för att du hör av dig till oss. För vilken ort är det som du sett att varningen är fel?

    Vänliga hälsningar,

  • Jag bor i nordöstra Skåne , 2 mil norr om Kristianstad och tillhör Ert Österlen enl varningarna. När jag bodde i Löderup på Österlen fick jag varningar för Skåne, utom Österlen. 🤔🤔
  • Hej,

    I sånt fall är allt som det ska vara. Jag bifogar en bild nedan som visar vilket område som räknas om Österlen i varningssammanhang. Att man har delat in Skåne och Österlen i två olika varningsområden beror på det vädret ofta kan skilja sig mellan Österlen och övriga delar av Skåne, när det antingen till exempel blåser eller regnar mycket.

    Löderup ingår inte i Österlen enligt SMHI gränser för varningar på Österlen utan ingår i Skåne län, medan det kring Kristianstad räknas som Österlens varningsområde.

    Varningsområdena kommer dock förändras 14 april, och blir då istället mer dynamiska så om samma varning gäller före hela Skåne län, syns det bara som en varning, istället som två stycken som idag.

    Vänliga hälsningar,