Varför är timprognosen och dygnsprognosen olika?

Hej
Jag undrar varför ni skriver ut t ex 28 grader som dagens högsta temperatur i sammanfattningen när det bara står 27 grader som högsta temperatur när man går in och tittar per timme?

Erik

Kommentarer

  • Hej Erik!

    Jag förstår hur det kan uppfattas som förvirrande.

    Hur vi visar temperaturprognosen för dygnet och hur vi visar prognosen för timmar skiljer sig en aning. För dygnstemperaturen visar vi ett minimum- och ett maximumvärde för inom vilket spann temperaturen kan komma att röra sig mellan under dagen. Detta gör vi för att temperaturen ofta svänger mycket beroende på vad klockan är.

    För timprognosen ger vi en mer exakt uppskattning av temperaturen där vi tror oss kunna uppskatta temperaturen så exakt att vi inte använder ett intervall. Detta medför att det möjliga spann som faktiskt finns för denna timme inte redovisas.

    Därför är det lätt att tro att det är skillnad på tim- och dygnsprognosen vilket det faktiskt inte är, prognoserna bygger på samma meteorologiska data. Så länge temperaturen för timprognoserna håller sig inom min- och maximumgränsen för temperaturen under dagen borde alltså allt vara i sin ordning.

  • Fast det är ju enorma skillnader ibland. För kommande lördag 13 juni, visar dygnsprognos nästan klart och detaljprognosen mulet för varje timme. Det är två helt olika prognoser.
  • Hej Patrick!

    Tack för att du skriver till oss, klart det inte ska vara så men vi behöver undersöka det. Toppen att du skicka skärmbild då blir det lättare för oss att hitta felet.

    Så länge tipsar jag om att hålla dig uppdaterad kring vädret, placeringen av lågtrycken och högtrycken lite osäker till nästa helg. Eventuellt drar regn in från Östersjön, men som sagt osäker utveckling.

    Vänliga hälsningar,