När kommer Kläppen Syd att öppna? Och.. vilken fallhöjd kommer den nya sittliften att ha?

Hej,
När vet ni om Kläppen Syd kommer att vara klart till säsong 22/23?
Vilken fallhöjd får sittliften i Kläppen Syd?

Kommentarer

  • Hej Mats,
    och tack för att du hör av dig till oss med dina funderingar!

    Det är två faktorer som påverkat färdigställandet av Kläppen Syd, nämligen pandemin och en ny remiss från EU.

    Vår förhoppning är att kunna öppna Kläppen Syd som tidigast inför säsongen 22/23, men med anledning av det nya EU-direktivet kan det dröja ytterligare en säsong. Mer information finner du här >>

    Fallhöjden på den nya sittliften kommer att vara cirka 260 meter!

    Hoppas att jag och den länkade artikeln besvarar dina funderingar.
    Önskar dig en fortsatt trevlig vecka,
    Vänligen//
    Kläppen Ski Resort
  • Hej,

    Tack för ditt svar, det var delvis svar på mina frågor.
    Jag undrade även när ett beslut för 22/23 tas. Det måste finnas någon tidpunkt då man måste sätta igång det praktiska arbetet för att hinna. T.ex. gissar jag på att en lift måste beställas med god framförhållning.

  • Hej igen Mats,
    och tack för att du återkopplar! För att hinna färdigställa Kläppen Syd bör sista beställningen och markarbetet påbörjas senast sista mars samma år som Kläppen Syd är planerat att öppna. Läs gärna hela svaret från Gustav Eriksson, VD på Kläppen, här nedan:

    Just nu pågår detaljplanering. Två saker har skett sen våren 2020. MKB-remissen blev ett direktiv (MKB = miljökonsekvensbeskrivning), samt att artskyddsförordningen och fågeldirektivet har kommit. Det gör att processen har fått grönt ljus, men risken finns att bygget drar ut på tiden pga lagakraftvunnen detaljplan. Om allt går som vi hoppas, samt att det inte sker en överklagan, har vi en klar detaljplan om ett år. För att hinna få allt klart under den aktuella sommaren behöver vi ha lagt sista beställningen samt startat markarbetet senast den sista mars samma år.
    Med vänlig hälsning, Gustav Eriksson, VD på Kläppen Ski Resort

    Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig på nytt!
    Vänligen/
    Kläppen Ski Resort