Till senaste kommentaren

Avbokningsregler inför vintern 20/21

Känn dig trygg att boka din nästa vintersemester på Kläppen i Sälen!
Vårt sätt att resa har tagit lite annorlunda former i och med Covid-19. Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och vill så klart bidra till att du tryggt och flexibelt kan justera dina resplaner.

Avbokningsregler för logi
All logi kan avbokas fram till 60 dagar före ankomst, varav du återfår logikostnaden minus en avbokningsavgift om 500 SEK. Är det färre än 60 dagar kvar till ankomst behöver du ett om- och avbeställningsskydd samt ett giltigt intyg för att avboka och återfå logikostnaden, exklusive avbokningskostnad och det erlagda avbeställningsskyddet. Om du inte har ett om och avbeställningsskydd och väljer att avboka behåller Kläppen Ski Resort hela logikostnaden. Vi rekommenderar i detta fall att ni ser över er hemförsäkring.

Om och avbeställningsskydd kan endast köpas vid bokningstillfället.
För mer information om våra bokningsregler, vänligen besök vår hemsida klappen.se

Avbokningsregler för logi, Covid-19
Om Folkhälsomyndigheten, eller andra myndigheter (även utländska), avråder från resor som inte är nödvändiga inom landet, har du som gäst rätt att om- och avboka din vistelse på Kläppen om du köpt till vårt om- och avbeställningsskydd. Avrådan måste gälla under den period som vistelsen är bokad. Du kan omboka och avboka fram till dagen före ankomst. Väljer du att avboka återfår du allt utom en avbokningsavgift om 500 SEK + kostnaden för det erlagda om- och avbeställningsskyddet.

Om du inte kan resa till Kläppen pga exempelvis sjukdom måste du vid avbokning skicka in ett giltigt intyg.
Med giltigt intyg menar vi; Du måste kunna styrka ditt förhinder med intyg från t.ex. Iäkare, myndighet, arbetsgivare eller skyddsbolag. Intyget ska vara oss tillhanda inom 14 dagar från avbokningsdagen.

Avbokningsregler för Skipass och skidutrustning
Skipass och skidutrustning kan avbokas fram till och med dagen före första giltighetsdagen. Har första giltighetsdagen passerat och Skipasset/utrustningen nyttjats krävs ett giltigt intyg för återbetalning av resterande del av Skipasset/utrustningen.

Vad händer med mitt Skipass om skidanläggningen måste stänga?
Enligt SLAO har du rätt till återbetalning om anläggningen haft ett driftavbrott som varat längre än 2/3 av Skipassets giltighetstid. Återbetalning p.g.a. driftavbrott skall motsvara den del av Skipassets giltighetstid som inte kunnat nyttjats.
På SLAOs hemsida kan du läsa mer om dina rättigheter som konsument.

Bella Beiron Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Ni skriver "Du kan om- eller avboka fram till dagen före ankomst". Gäller det under alla omständigheter?
  • Hej Bengt,
    och tack för en bra fråga!
    Avbeställningsskyddet gäller i följande fall, som inte får ha varit kända när du bokade:

    - dödsfall, sjukdom eller olycksfall, som drabbat dig själv, make/maka, sambo, familj eller medresenär.
    - inkallelse till krigsmakten eller civilförsvaret.
    - Det inträffar någon allvarlig händelse utanför din kontroll, som du inte kunde förutse när du bokade och som medför att det inte är rimligt att begära att du ska stå fast vid din bokning, t.ex. omfattande eldsvåda eller översvämning i din bostad.
    - uppsägning av arbete.
    - skilsmässa.

    Du måste kunna styrka ditt förhinder med intyg från t.ex. Iäkare, myndighet, arbetsgivare eller skyddsbolag. Intyget ska vara oss tillhanda inom 14 dagar från avbokningsdagen.

    För mer information om våra bokningsregler, vänligen besök vår hemsida.

    Vänligen//
    Bella Beiron
  • Hej!

    Ni skriver ovan att "om Folkhälsomyndigheten eller andra myndigheter avråder för resor som inte är nödvändiga, har du som gäst rätt att om- eller avboka din vistelse på Kläppen. Du kan om- eller avboka fram till dagen före ankomst.". Innebär det alltså att man har rätt att avboka sin vistelse helt utan kostnad om Folhälsomyndigheten ger ovanstående råd?
    Kan man även avboka om ni kraftigt begränsar tillgängliheten till backarna genom att t.ex. stänga av liftar pga Corona?
  • Hej Andreas,
    och tack för en bra fråga. Det gläder oss att du planerat att besöka oss till vintersäsongen!

    Om Folkhälsomyndigheten, eller andra myndigheter (även utländska), avråder från resor som inte är nödvändiga inom landet, har du som gäst rätt att omboka din vistelse på Kläppen om du köpt till vårt avbeställningsskydd. Du kan omboka & avboka fram till dagen före ankomst och återfå allt utom en avbokningsavgift om 500 SEK + det erlagda om- och avbeställningsskyddet.

    När det kommer till avbokning på grund av begränsad tillgänglighet i alpinbackarna går vi efter vår "Snögaranti", vilket innebär att vi kommer ha minst 14 pister och 2 km längdspår öppna från säsongsstart den 11 december 2020 till säsongsslut den 11 april 2021. Om vi inte kan uppfylla dessa snögarantier har du som gäst rätt till att få tillbaka din stughyra om förmedling skett via Kläppens bokning. Vill du besöka oss även fast vi inte klarat av snögarantin - får du 20% rabatt på Skipass oavsett längd.

    På vår webbplats kan du hitta mer information om våra bokningsregler.

    Hoppas att detta besvarar dina frågor och att du känner dig trygg att boka din vintersemester hos oss,
    Vänligen//
    Bella Beiron
  • Hej Bella & Co.

    Vilka regler gäller då för skipas ? Jag skulle ( som jag altid gör ) boka skipas innan mitten på november för att få rabatten - men om det nu inte blir nån semester pga Covid-19 ( i skrivande stund rekomanderar dom danska hälsomyndighetarnar inte att åka mot Dalarna ) - får jag mina pengar tilbaka för skipas ?
    Mvh.
    Mikael
    ( vistelse i vecka 3 )
  • Hej Mikael,
    och tack för ditt meddelande. Härligt att höra att du planerat att skida i våra backar!

    Vill så klart bidra till att du tryggt och flexibelt kan justera dina resplaner. Om Folkhälsomyndigheten, eller andra myndigheter (även utländska), avråder för resor som inte är nödvändiga, har du som gäst rätt att om- och avboka din vistelse på Kläppen med vårt avbeställningsskydd. Du kan omboka & avboka fram till dagen före ankomst.
    Samma sak gäller för Skipass. Så länge du inte nyttjat ditt Skipass, eller att första giltighetsdagen har passerat, har du möjlighet att få pengarna tillbaka.

    Har du nyttjat Skipasset, alternativt att första giltighetsdagen har passerat, återbetalas resterande delen av Skipasset (den period som inte nyttjats).
    Beroende på anledningen till inställd resa kan ett intyg krävas för återbetalning.

    Önskar dig en fortsatt trevlig dag,
    Vänligen//
    Bella Beiron
  • Gäller detta även skidor och utrustning man hyrt och inte bara skipass och boende?

    Mvh Jenny
  • Hej Jenny,
    stämmer bra det! Samma regler gäller för avbokning och återbetalning av hyrutrustning och utkörning.
    För mer information om bokningsregler, vänligen besök klappen.se

    Vänligen//
    Bella Beiron
  • Tackar Bella, och detsamma !
    Jag får bare vara helt säker på att jag förstår allt. Om jag får avbeställa Stuga plus skipas - är det då maximum 500sek jag får betala ?
    Mvh
    Mikael
  • Hej igen Mikael,
    bra att du dubbelkollar! Vårt mål är att det ska kännas tryggt och bra för er alla att boka in era skidsemestrar hos oss i vinter.

    Om Folkhälsomyndigheten, eller någon annan myndighet, avråder dig från att resa har du som gäst rätt att om- och avboka din vistelse på Kläppen med vårt avbeställningsskydd. Du kan om- och avboka fram till dagen före ankomst och återfå allt utom en avbokningsavgift om 500 SEK + det erlagda om- och avbeställningsskyddet (vilket var kostnadsfritt fram till den 31 augusti, därefter kostar det 395 SEK).

    Om du inte kan resa till Kläppen, exempelvis på grund av sjukdom inom familjen, måste du skicka in ett giltigt intyg.
    Med giltigt intyg menar vi; Du måste kunna styrka ditt förhinder med intyg från t.ex. Iäkare, myndighet, arbetsgivare eller skyddsbolag. Intyget ska vara oss tillhanda inom 14 dagar från avbokningsdagen. 
    För mer bokningsinformation, vänligen besök vår hemsida.

    När det kommer till bokade tillägg kan dessa avbokas fram till och med dagen före första giltighetsdag. Hit hör alla bokade tillägg till boendet så som avresestädning och sänglinne, samt under vintersäsong bokad skidhyra, skidskola och Skipass.

    Hoppas att allt nu känns solklart (eller snöklart - hehe) och tryggt inför vintersäsongen 20/21! Önskar dig en fortsatt trevlig dag,
    Vänligen//
    Bella Beiron
  • Hej
    Vi har booket 2 hytter i Klappen i uge 3.
    Hvis jeg gerne vil afbestille nu d. 5/1, kan jeg så få alle penge tilbage, nu da Danmark lige nu har lukket ned for unødvendige rejser til Sverige pga Corona?
    Jeg spørge, for lige at vide, hvor vi står i tilfælde af, at det er samme situation i uge 3 i 2021.
    Mvh Kirsten
  • Hej Kirsten,
    och tack för ditt meddelande. Jag förstår att du går i tankar på att avboka din vistelse nu när restriktionerna avråder från resor till Sverige!

    Om du har om- och avbeställningsskydd har du rätt att om- och avboka din vistelse fram till dagen före ankomst, så länge restriktionen fortfarande är densamma.
    Om du väljer att avboka kommer du att återfå allt utom en avbokningsavgift om 500 SEK + kostnaden för det erlagda om- och avbeställningsskyddet.
    För mer information om våra bokningsregler, vänligen besök vår hemsida klappen.se

    Om ni tar beslutet att avboka er vistelse ber jag er ta kontakt med vår bokningsavdelning på bokning@klappen.se alt. 0280-96200

    Vi håller tummarna för att läget blir till det bättre så att ni får möjligheten att skida i våra backar!
    Vänligen//
    Bella Beiron
  • Hej,
    Vi har stuga på berget och brukar köpa säsongskort. Som läget ser ut nu så känns det lite riskabelt, samtidigt som vi gärna vill stötta er så gott det går (vi vill ju att Kläppen ska finnas kvar även efter Corona...) Gäller samma regler för säsongskort som för övriga Skipass? Om det exempelvis blir ett reseförbud i Sverige när halva säsongen återstår så får vi tillbaka halva kostnaden?
  • Hej!
    Jag är intresserad av att boka en skidsemester men vill bara dubbelkolla avbeställningsskyddet å vad som gäller. Ni skriver till Andreas i ett tidigare inlägg här:
    "Om Folkhälsomyndigheten, eller andra myndigheter (även utländska), avråder från resor som inte är nödvändiga inom landet, har du som gäst rätt att omboka din vistelse på Kläppen om du köpt till vårt avbeställningsskydd. Du kan omboka & avboka fram till dagen före ankomst och återfå allt utom en avbokningsavgift om 500 SEK + det erlagda om- och avbeställningsskyddet."
    Menar ni då att om myndigheterna" bara" avråder från resor så får jag bara omboka inte avboka mot den givna kostnaden men om myndigheterna kommer med hårdare restriktioner och förbjuder resor mellan regioner så kan jag avboka till en kostnad om 895 kr totalt.
  • Hej Kläppen!

    Det har tillkommit en massa nyttig information och förtydliganden i konversationen. Har ni möjlighet att komplettera första informationen så man slipper leta igenom allt för att få den information man behöver?

    Vänliga hälsningar,
    Carl
  • Hej Carl,
    och tack för riktigt bra feedback!
    Jag ska absolut se till att baka in alla svar i första inlägget.

    Önskar dig en riktigt fin helg,
    Vänligen//
    Bella Beiron
  • Svar på din fråga Peter:
    Hej,
    Vi har stuga på berget och brukar köpa säsongskort. Som läget ser ut nu så känns det lite riskabelt, samtidigt som vi gärna vill stötta er så gott det går (vi vill ju att Kläppen ska finnas kvar även efter Corona...) Gäller samma regler för säsongskort som för övriga Skipass? Om det exempelvis blir ett reseförbud i Sverige när halva säsongen återstår så får vi tillbaka halva kostnaden?



    Hej Peter,
    och tack för att du hör av dig till oss. Det gläder mig att du älskar Kläppen lika mycket som vi gör!

    När det kommer till Skipass följer vi SLAO´s regelverk, vilket innebär att du har rätt till återbetalning om anläggningen haft ett driftavbrott som varat längre än 2/3 av Skipassets giltighetstid. Återbetalning p.g.a. driftavbrott skall motsvara den del av Skipassets giltighetstid som inte kunnat nyttjats.
    På SLAO´s hemsida kan du läsa mer om dina rättigheter som konsument.

    Hoppas att du känner dig trygg med det svaret, och att vi får se dig i backarna hela vintersäsongen!
    Vänligen//
    Bella Beiron
  • Svar på din fråga Pernilla:
    Hej!
    Jag är intresserad av att boka en skidsemester men vill bara dubbelkolla avbeställningsskyddet å vad som gäller. Ni skriver till Andreas i ett tidigare inlägg här:
    "Om Folkhälsomyndigheten, eller andra myndigheter (även utländska), avråder från resor som inte är nödvändiga inom landet, har du som gäst rätt att omboka din vistelse på Kläppen om du köpt till vårt avbeställningsskydd. Du kan omboka & avboka fram till dagen före ankomst och återfå allt utom en avbokningsavgift om 500 SEK + det erlagda om- och avbeställningsskyddet."
    Menar ni då att om myndigheterna" bara" avråder från resor så får jag bara omboka inte avboka mot den givna kostnaden men om myndigheterna kommer med hårdare restriktioner och förbjuder resor mellan regioner så kan jag avboka till en kostnad om 895 kr totalt.



    Hej Pernilla,
    tack för att du hör av dig med dina funderingar! Jag förstår att mitt svar kan ha skapat en viss förvirring.

    Om Folkhälsomyndigheten, eller andra myndigheter (även utländska), avråder för resor som inte är nödvändiga inom landet, har du som gäst rätt att både om- och avboka din vistelse på Kläppen med vårt avbeställningsskydd. Du kan om- och avboka fram till dagen före ankomst och återfå allt utom en avbokningsavgift om 500 SEK + kostnaden för det erlagda om- och avbeställningsskyddet (395 SEK per stuga/lägenhet).

    Jag ber om ursäkt om jag var otydlig i tidigare inlägg. Mer information om våra bokningsregler hittar du på klappen.se

    Hoppas att du känner dig trygg att boka din vistelse hos oss,
    Vänligen//
    Bella Beiron
  • Hej, har läst allt ovan men hittar inte svar på min fråga, eller så missade jag det. Jag bokade boende i februari 2020 för att besöka er i januari 2020. Jag la inte till avbokningskydd. Vad händer om FHM avråder mig från av besöka er?
  • I skriver, at man kan afbestille mundtligt. Jeg kan ikke finde noget sted, hvor der kan afbestilles skriftligt, via mail o. lign.
  • Daniel´s fråga:
    Hej, har läst allt ovan men hittar inte svar på min fråga, eller så missade jag det. Jag bokade boende i februari 2020 för att besöka er i januari 2020. Jag la inte till avbokningskydd. Vad händer om FHM avråder mig från av besöka er? 

    Svar: 
    Hej Daniel,
    och tack för en bra fråga. Det gläder oss att du bokat in din vistelse på vår anläggning, Kläppen Ski Resort!

    Om du inte har köpt ett om- och avbeställningsskydd vid bokningstillfället och väljer/måste avboka när det är färre än 60 dagar kvar innan ankomst behåller Kläppen Ski Resort hela logikostnaden. Vi rekommenderar i detta fall att du ser över din hemförsäkring och kontaktar ditt försäkringsbolag.

    Om du väljer att avboka när det är mer än 60 dagar kvar återfår du hela logikostnaden, förutom en avbokningsavgift om 500 SEK.
    För mer information om våra bokningsregler, vänligen besök vår hemsida klappen.se

    Hoppas att svaret har varit till hjälp, och att vi får se dig i våra alpina backar i vinter!
    Vänligen//
    Bella Beiron



    Palle´s fråga:
    I skriver, at man kan afbestille mundtligt. Jeg kan ikke finde noget sted, hvor der kan afbestilles skriftligt, via mail o. lign. 

    Svar:
    Hej Palle,
    och tack för att du hör av dig till oss. Det värmer att du har planerat in dina skiddagar i våra alpinbackar!

    När det kommer till avbokning skall detta ske via Kläppen Ski Resort, antingen muntligt eller skriftligt. Det vi behöver för att genomföra en avbokning är bokningsnumret.

    Hoppas att du inte behöver avboka, utan att du kan njuta av den friska luften på vårt berg,
    Vänligen//
    Bella Beiron
  • Tack för svar. Jag skrev fel som ni förhoppningsvis förstod, 2021.

    Vad gäller om Kläppen måste stänga pga FHM eller regionens beslut?
  • Hej igen Daniel,
    du har helt rätt - jag förstod att du menade ankomst januari 2021.

    Avbokningsreglerna som gäller vid avbokning av gäst, gäller även om anläggningen måste stänga. Om vi skulle komma till ett sådant läge kan vi skicka en avbokningsbekräftelse per mail som kan användas i kontakt med försäkringsbolag.

    Självklart gör vi allt vi kan för att säkerställa en trygg vistelse på anläggningarna. Här kan du läsa mer om hur vi arbetar för att säkerställa skidanläggningen, SLAO

    Tveka inte att höra av dig igen om du har fler frågor!
    Du kan även kontakta oss per telefon: 0280-96200. Vi är på plats imorgon mellan klockan 09:00-17:00
    Vänligen//
    Bella Beiron
  • Vi kommer årligen till kläppen och 2021 blir det v3.
    Bra frågor och svar ovan. Jag har en som jag dock inte hittar svar på.
    Om en myndighet inte avråder, jag eller någon i sällskapet blir sjuk eller drabbas av covid men blir smittspårad, vad gäller då? Är ett sådant intyg/dokument giltigt?
  • Hej!

    Så om FHM/regionen/Ni beslutar att Ni måste stänga anläggningen så får vi inte tillbaka några pengar om "vi" inte har avbokningsskydd ?

    Det verkar konstigt, Ni tar alltså inte ansvar om Ni stänger och avbokar ?
    Då vet jag inte om jag vågar boka hos Er under 2021.

    Vi var bokade i stuga i Lindvallen vid Påsk 2020 och Skistar beslutade att stänga påskveckan. Vi hade inget avbokningsskydd för vi tänkte åka upp hur det än såg ut.
    Skistar betalade tillbaka hela summan till oss utan avdrag då det var de som stängde och avbokade.

    Vänligen / Marcus
  • Hej Richard och Marcus,
    och tack för ett par bra frågor! Jag kommer att besvara er båda i detta inlägg, se till den fetmarkerade underrubriken vems fråga jag besvarar.

    -----------------------------------------------
    Fråga från Richard:
    Vi kommer årligen till kläppen och 2021 blir det v3.
    Bra frågor och svar ovan. Jag har en som jag dock inte hittar svar på.
    Om en myndighet inte avråder, jag eller någon i sällskapet blir sjuk eller drabbas av covid men blir smittspårad, vad gäller då? Är ett sådant intyg/dokument giltigt?


    Svar:
    Hej Richard,
    och tack för en mycket bra fråga. Det gläder oss att ni bokat in er vintervistelse hos oss på Kläppen!

    Det är som du säger, så länge det inte är en avrådan från att resa inom landet gäller giltigt intyg för avbokning och återbetalning av logi.
    Utifrån den rådande situationen med aktuella rekommendationer har vi gjort en justering i våra bokningsvillkor. Nu har alla med ett Om- och avbeställningsskydd möjlighet att omboka sin vistelse.
    Om du skulle önska om- eller avboka, vänligen kontakta bokningen på bokning@klappen.se. Har du fler frågor är du mer än välkommen att prata med oss på 0280-96200

    Med det sagt hoppas jag att ni kommer och besöker oss vecka tre. Här under kan du läsa om alla åtgärder som vi tilltagit utifrån den rådande situationen;
    Trygg och säker vintersemester på Kläppen i Sälen >>

    Önskar dig en fortsatt trevlig vecka, och en fin helg!
    Vänligen//
    Bella Beiron

    ----------------------------------------------
    Fråga från Marcus:
    Så om FHM/regionen/Ni beslutar att Ni måste stänga anläggningen så får vi inte tillbaka några pengar om "vi" inte har avbokningsskydd?

    Svar:
    Hej Marcus,
    det gläder oss att du planerat att besöka Kläppen under vintersäsongen 20/21. Jag förstår också hur du tänker när det kommer till huruvida du ska, eller inte ska boka.

    Under vintersäsongen 19/20 tog coronaviruset samtliga skidanläggningar med storm. Ingen var beredd på hur det här viruset skulle påverka våra verksamheter. Ingen anläggning hade anpassat sina bokningsregler efter en situation som denna, varpå många anläggningar hanterade avbokning och återbetalning olika.
    Här på Kläppen Ski Resort tog vi beslutet att återbetala samtliga kunder hela bokningssumman, vare sig kunden hade köpt ett Om- och avbokningsskydd eller ej.

    Den här säsongen har vi anpassat våra bokningsregler efter den rådande situationen. All information ligger upplagd på vår hemsida Boknings-och betalningsinformation>>
    Vi rekommenderar alla att välja till Om- och avbeställningsskydd, till en kostnad på 395 kr/per boendeobjekt. Om skidanläggningen skulle stänga under säsongen 20/21 kommer vi att återbetala bokningen, förutom en avgift om 500kr samt kostnaden för det erlagda Om- och avbeställningsskyddet.

    Väljer man att boka logi utan Om- och avbeställningsskydd kan man fram till 60 dagar innan ankomst avboka till en kostnad av 500kr/per boendeobjekt. När det är färre än 60 dagar kvar återbetalas inte bokningen, men vi kan skicka en avbokningsbekräftelse par mail. Den avbokningsbekräftelsen kan sedan användas som underlag vid kontakt med eget försäkringsbolag. Samma sak gäller om anläggningen skulle bli tvungen att stänga under säsong.

    Jag vågar inte uttala mig hur andra anläggningar hanterar avbokningar och återbetalningar vintersäsongen 20/21, utan rekommenderar dig att jämföra på egen hand. Du ska självklart välja det som känns mest rätt för just dig.

    Om du har fler funderingar är du mer än välkommen att prata med oss på 0280-96200, alt skriva in till bokning@klappen.se

    Vi hoppas få se dig i våra backar till vintersäsongen!
    Önskar dig en fortsatt trevlig kväll,
    Vänligen//
    Bella Beiron

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.