Vad betyder en större sluten krets?

Enligt pliktexemplarslagen är en skrift leveranspliktig bland annat om den är producerad för en större sluten krets. Vad räknas som en större sluten krets?

Anna Bryntesson

Kommentarer

  • En större sluten krets kan till exempel nämnas personalen som arbetar på Volvo eller en bostadsrättsförening. Med andra ord merparten av landets föreningar och klubbar samt andra grupperingar man kan bli medlem i.

    Kungliga biblioteket
  • Men sånt som lämnas ut till alla elever i en årskurs anses inte vara en större sluten krets? jag tänker inbjudan till föräldramöte (eller räknas det som kallelse? Eller programblad på skolavslutning.
    Susanna Engelholm
  • Det är helt korrekt. Sådant anses inte vara leveranspliktigt material, och ska inte skickas in.
    Kungliga biblioteket