Behöver jag skicka ett pliktexemplar av det vi skriver ut? Foldrar, tidning, etc.

Hej! I min kommun skickar vi inte allt på tryck utan vi skriver ut det själva, ska vi skicka in något av det?
Camilla Lindgren

Kommentarer

  • Hej Camilla,

    Ja, om materialet skrivs ut för att spridas till allmänheten så gäller pliktexemplarslagen för det materialet. Tryckmetoden har ingen betydelse, och kan alltså vara att man skriver ut något i skrivare. Om du är osäker på vilket material som ska skickas in finns det en lista här.
    Kungliga biblioteket
  • Hej!
    Hur definieras "allmänheten" i samband med pliktleveranser/pliktexemplar?
    Jag tänker här på en liten ideell förening av geologi-intresserade personer. Föreningen trycker upp (d.v.s. kopierar via kommunens vaktmästeriet) ett 60-tal medlemsblad två gånger om året. Medlemsbladet består mestadels av cirka 12 tryckta/kopierade A-4 sidor med text och bilder. Medlemsbladen sprids till enbart medlemmarna, två sponsorer och några systerföreningar i Sverige. Antalet medlemsblad varierar med antalet medlemmar.
    Mvh
    Martin Peeters
  • Hej Martin.

    För att en trycksak ska bli leveranspliktig ska den vara spridd till allmänheten eller en större slutet krets. Ett exempel kan vara en förening av typen du nämner. Och eftersom trycktekniken inte avgör vad som ska skickas in som pliktexemplar är även kopierade sidor leveranspliktiga.
    Kungliga biblioteket
  • Hej KB!
    Tack för svaret. Enligt Norstedts Svenska Ordbok definieras "allmänheten" som "de flesta medborgarna". I vårt fall gäller det 50-60 mottagare per tillfälle (2 ggr om året). Att jämföras med 17 miljoner invånare i Sverige. Är det att kalla "allmänheten"/de flesta medborgarna/ eller en "större sluten krets" ?
    Finns det rättsfall där frågan har tagits upp tidigare?
    Jag tar upp frågan eftersom vi är en liten förening och då är 2 x 7 pliktexemplar per år en betydande kostnad på ett par/ tre hundra kronor. Skulle man kunna få undantag av leveransplikten i vårt fall?  Jag lämnar gärna fler upplysningar om föreningen.
    Med vänlig hälsning
    Martin Peeters
  • Hej,
    Om man är en förening ingår man i definitionen "större sluten krets" ifall allmänheten kan bli medlemmar i föreningen. Det finns rättsfall angående begreppet sluten krets, men det är ur ett upphovsrättsligt perspektiv (t ex NJA 1988 s. 715)

    I och med att pliktexemplarslagen har med begreppet större sluten krets blir föreningsskriften pliktexemplar.

    Om man trycker en mycket liten upplaga kan man ansöka om dispens. https://www.kb.se/insamling-och-pliktleverans/ska-du-pliktleverera/dispens-fran-pliktleverans.html
    Dispens söker man egentligen för enskilda titlar på böcker, men om ni skickar in en ansökan får vi ta ställning till även den här typen av tryck.
    Kungliga biblioteket