Filmer med föreläsningar

Hejsan,

Under hösten höll Högskolan Dalarna öppna föreläsningar om flyktingfrågan och migration. Har nu levererat dessa sju filmade föreläsningar. De riktar sig även till allmänheten och finns publicerade på högskolans webb.

Två funderingar:

1) Dessa filmer får typ e-resurs och E-bok i Libris. Det stämmer ju inte. Missvisande. Det är ju frågan om en filmad föreläsning. Kan man göra någonting åt det? Exempel: http://libris.kb.se/bib/19955571

2) Upphovsmannen för dessa filmade föreläsningar är föreläsaren. Den rollen är dock inte valbar vid Personer > Roller > [Föreläsare saknas]. Borde inte rollen Föreläsare finnas? Det måste ju vara vanligt att lärosäten skickar in just föreläsningar som e-plikt.

Kommentarer

  • Hej!

    När det gäller fråga 1 så håller jag med att det blir missvisande och vi får försöka göra något åt detta i vårt fortsatta utvecklingsarbete med vår webbuppladdning.
    Även när det gäller fråga 2 så ska vi försöka lägga in föreläsare i listan över roller i samband med fortsatt utvecklingsarbete. Fram tills dess kan man välja berättare eller kanske medverkande.
    Jag kan också tillägga att informationen i fliken Personer är inget som är obligatoriskt att fylla i.

    MVH/
    May

  • Sen 2016 tyck inget ha hänt!
    Det saknas fortfarande alternativ till rollen "regissör", Det borde inte vara så svårt att lägga till tex "föreläsare", "producent"
    "Produktionsbolag" känns också som fel val för vår myndighet som i några fall filmat själv och som jag hellre skulle kalla "ansvarig utgivare"

    MVH/Inger
  • Hej,

    det nya formuläret för film har endast flyttat runt och döpt om metadatafält från det generella formuläret, vi har inte lagt till några nya roller i det här skedet. Vi ska prioritera upp det i utvecklingsarbetet framöver. Tills vidare tror jag som sagt att "medverkande" eller "berättare" kan vara de bästa alternativen.

    "Produktionsbolag" är inte ett obligatoriskt fält och kan alltså lämnas blankt.
    David Brodin

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post och ditt telefonnummer visas aldrig publikt.