Vad är skillnaden på seniorboende och vanlig lägenhet?

Vad är skillnaden att bo i ett seniorboende jämfört med en vanlig hyresrätt? Är det typ tillgänglighet i form av hiss/markboende? Trösklar? Hemtjänst? Vård-och sjukhuspersonal? Restauarang?
Vilka är skillnaderna i seniorboendena hos Solbringen, Bergmästaren och Nickkällan?

Kommentarer

  • Hej!

    Gemensamt för seniorbostäderna är att alla har bra tillgänglighet och kan nås utan trappor. Antingen ligger lägenheten helt i markplan eller så finns hiss som stannar i nivå med bostaden. En del lägenheter saknar trösklar och har rymliga badrum.

    Seniorbostäder finns på följande adresser:

    • Hantverksgatan 6
    • Järnvägsgatan 6
    • Solbringen
    • Nickkällan
    • Bergmästaren

    I vissa områden finns lokaler för gemensamma aktiviteter (Solbringen, Nickkällan & Bergmästaren).

    För att få hyra en seniorbostad måste du ha fyllt 65 år och inte ha några hemmavarande barn.

    Precis som för en vanlig lägenhet ingår:

    • värme och varmvatten (förutom i de fastigheter vi använder individuell vattenmätning).
    • sophämtning
    • underhåll
    • boservice som åtgärdar felanmälan
    • skötsel av utemiljö och trappstädning
    • digital-TV med grundutbud
    • mervärden som till exempel kundtidning, bussresor, teaterresor och möjlighet att hyra gästlägenhet för långväga besökare.

    Vad ingår inte i hyran:
    • Hushållsel
    • Hemtjänst och hemsjukvård ingår inte. Att få en god vård och omsorg är en del i att vara trygg i sitt hem. Om du behöver stöd i hemmet vänder du dig till Karlskoga kommuns servicecenter, telefon 0586–610 00.

    Hoppas att det besvarar din fråga!

    Karima Kommunikatör/Seniorutvecklare