Nedskräpning

Hur hanterar ni boende som slänger fimpar på grannens uteplats

Kommentarer

  • Hej,

    Boende som kastar fimpar på en grannes uteplats frångår rådande trivsel- och ordningsregler. Det är mycket otrevligt för boende att få fimpar ned på sin uteplats samtidigt som det utgör en stor brandrisk vilket är allvarligt.

    Boende vidtalas av Karlskogahems personal där man uppmanar till fimpa i en väl försluten burk eller askkopp fortsättningsvis och förklarar att fimpa ned på marken är förbjudet. Man är som hyresgäst även ansvarig för sina familjemedlemmar och besökare. Om problemen fortsätter trots uppmaning att vidta rättelse kan det leda till en rättelseanmaning.

    Såhär säger Hyreslagen:
    Hyresgäst är skyldig att vid lägenhetens begagnande
    se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan
    grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att
    de inte skäligen bör tålas.

    Hyresgästen skall vid sin användning av lägenheten också i övrigt iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten och dess yttre. Hyresgästen ansvarar där vid även för familjemedlemmars och gästers handlande enligt § 25 hyreslagen.