Hur fungerar porttelefonen?

Hej!
Jag har ganska nyss flyttat in i min lägenhet och till huset finns en porttelefon. Hur fungerar den? Hur ska mina besökare göra för att jag ska veta att dom ringer på och hur gör jag för att öppna dörren?

Kommentarer

  • Hej och grattis till den nya lägenheten!

    Här kommer en guide till porttelefonen, när man väl lärt sig vilka knappar som ska användas är det ganska enkelt.

    Porttelefonen är ansluten till det ordinarie telesystemet. Påringning sker genom att trycka på ”Sök efternamn” och sedan välja den du vill nå.

    Brickläsare
    Porttelefonen har även en läsare där man håller sin bricka framför knappsatsen.

    Ringa från entré till lägenhet
    • Du ringer genom att söka upp hyresgästens namn på porttelefonen (”Sök efternamn”) och trycka ”Ring”.
    • Hyresgästen svarar, ni kan nu prata.
    • Accepterar hyresgästen ditt tillträde, låses dörren upp och grön lampa lyser.

    Svara från lägenheten
    • Lyft luren vid ringsignal.
    • Tala med besökaren.
    • Acceptera tillträde: Tryck på “*” eller ”5” på din telefon.
    • Neka tillträde: Tryck “#” eller lägg på luren.

    Krav på telefonen
    Om porttelefonen ringer till din vanliga telefon, måste denna klara av tonval. Har du en trådlös telefon kan du behöva aktivera tonvalsfunktionen i denna. Kontrollera i telefonens manual. Även mobiltelefon fungerar.

    Använd porttelefonen som brickläsare
    Håll din bricka framför plattan. Vid godkänd bricka lyser lampan grönt. Vid icke godkänd bricka lyser lampan rött.

    Lycka till!
    Hälsningar,

    Karima Kommunikatör/Seniorutvecklare
  • Hej, ni bör nog uppdatera informationen hur man använder sin egen mobiltelefon för att öppna porten, det är inte så många som har fast telefon idag. Tack på förhand.
  • Hej!

    Porttelefonen fungerar med mobiltelefonen också, för att öppna porten tryck "*" eller "5" på din mobiltelefon.
    För att neka tillträde: Tryck “#” eller lägg på luren.

    Ha en fin dag!