Var lämnar jag textilier och hur tas de omhand?

Var lägger jag slitna lakan , överbliven bomullsväv etc.? Tas det tillvara av kommunen?

Kommentarer

  • Hej!
    Det är jättebra att du vill lämna dina textilier till återvinning.

    Vi tar emot slitna lakan, överbliven bomullsväv och andra hela och trasiga textilier i våra textilbehållare på sortergårdarna. Det gör inget om de är blekta, fläckiga eller omoderna – bara de är rena. Vi tar även emot hela och rena skor, accessoarer och väskor.

    Jönköpings kommuns arbetsmarknadsavdelning hämtar de insamlade textilierna och sorterar dem. De kläder som är i gott skick säljer hjälporganisationen Human Bridge vidare. Överskottet går till biståndsarbete. Kläder och textil i sämre skick går till textilåtervinning och kan komma till användning som industritrasor, bilinredning, isolering eller något annat.

    Textilier som enbart består av ett material (till exempel bomull och ull) går att återvinna och kan så småningom bli nya handdukar, lakan, skjortor eller andra kläder.

    Med vänliga hälsningar
    Lena
  • Tack för bra information. Skylta gärna denna vid återvinnings stationerna. Gemene man slänger sådant fint material i hushållssopor. Tips; gör ett konsumentinslag i lokalinslag i Svt om tex textilåtervinning och hur man sorterar sopor på ett rätt sätt. Utmaningen blir att få med den unga generationen på tåget! Kom på ett bra grepp !!!
  • Ja, detta är oerhört viktigt! Tänk vad vi kan hjälpas åt att spara på miljön. Likväl som plastpåsar  nu "utrotats" på 1 år, och många tar med egen kasse till affären och vi förändrat vårt beteende där.
    Snälla, sänd ut detalj info vid fakturering, via hemsida, soc.media, .kanske ni t.o.m kan ha insamling av textil när vanligt avfall hämtas?! Så vi inte slänger i brännbart! Det tar tid att uppmärksamma o ändra ett beteende- men många vet inte om hur enkelt de kan hjälpa till genom att även sortera strumpan, handduk, t-shirt med hål i - till egen påse till återvinning !!
  • Tack för ditt brev Marie!

    Vi tycker liksom du att det är jätteviktigt att invånarna sorterar textilier och lämnar dem till återvinning.

    Det samma gäller metall, plast, glas, trä, batterier … alla material helt enkelt. Det som inte kan återvinnas behöver också sorteras och lämnas in så att materialet tas om hand så miljöriktigt som möjligt.

    Hjälp oss gärna att sprida budskapet. Vi jobbar vidare och gör så gott vi kan, men kan självklart bli ännu bättre!

    Med vänliga hälsningar

    Lena
  • Som någon skriver så vore det bra med tydligare skyltning att även rena trasiga textilier kan slängas i containtern men bra att jag vet

    Ingegärd
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.