Vad ska jag tänka på om jag bygger in mina FNI-kärl?

Hur stora är de?

Kommentarer

  • Hej!
    Ja visst finns det lite att tänka på innan du börjar bygga.
    Till exempel om du ska ställa fram kärlen själv inför tömningsdagen eller om vi ska hämta dem i din kärlfålla.

    Men vi hjälper gärna till om du följer våra villkor. Du behöver bland annat placera kärlet inom rätt dragavstånd, vanligast 3 meter från vägen. Kontrollera vad som gäller för ditt abonnemang.

    Bygg skyddet så att kärlets stora hjul står vända utåt – då slipper du vända kärlet innan tömningsdagen.

    Gör det lätt att rulla kärlet fram och tillbaka till skyddet. Täck golvet/marken med betong, asfalt eller något annat som ger hård yta. Vi räknar inte gräs, singel och kullersten som hårdgjord yta. Ta bort trösklar och kanter. Avståndet mellan sopkärl och skyddets väggar, bör vara minst 10 cm på varje sida.

    Har du tänkt på att du kan behöva bygglov?
    Kontakta den nämnd som ansvarar för miljö- och byggfrågor i din kommun för mer information.

    Mått på 370-liters sopkärl
    Höjd: 110 cm
    Bredd: 80 cm (inklusive hjulen)
    Djup: 86 cm

    Lycka till med bygget!

    Lena

Frågan blir synlig för andra besökare men aldrig ditt efternamn eller e-postadress.