Vad gäller i vår BRF efter nyår?

Jag har hört att det kommer nya regler ang förpackningar nästa år. Hur påverkar det oss i vår förening?
Lasse

Kommentarer

  • Hej!
    Ja, det stämmer att det kommer nya regler för insamling av förpackningsavfall från och med 1 januari 2024 för bostadsrätter, samfälligheter och ägare till flerbostadshus.

    Om ni redan idag samlar in förpackningsavfall
    Då kan ni fortsätta med det men ni måste kontrollera att den entreprenör som tömmer ert avfall är godkänd av oss.
    På vår webbplats kan du se vilka entreprenörer som gäller:
    Anlita godkända avfallsentreprenörer

    Ansök om rabatt för ert förpackningsavfall
    Från och med 1 januari 2024 har du som samlar in förpackningsavfall i ditt flerbostadshus möjlighet att få rabatt.
    På vår webbplats kan du se vad som gäller:
    Få rabatt för förpackningsavfallet

    Fastighetsnära insamling för alla 2027
    Från och med 2027 ska alla hushåll och verksamheter erbjudas sortering av förpackningsavfall i eller intill fastigheten. Det innebär att du som äger ett flerbostadshus eller representerar en bostadsrättsförening behöver införa sortering av förpackningsavfall senast 1 januari 2027. Som fastighetsägare behöver du planera för den utökade sophanteringen och informera dina hyresgäster.
    Läs mer på vår webbplats:
    Förbered er inför 2027

    Välkommen att kontakta vår kundtjänst om du har fler frågor
    E-post info@juneavfall.se
    Telefon 036-171900

    Med vänliga hälsningar
    Ida

Frågan blir synlig för andra besökare men aldrig ditt efternamn eller e-postadress.