Rengöring av soptunnan

Det blir larver! Hur gör jag
Anne-Lie

Kommentarer

  • Hej!

    Fluglarver trivs i ditt matavfall när det är varmt och fuktigt. Här kommer några tips som kan minska deras trivsel:
    • Använd påshållaren som du fick med kärlet. Den ventilerar papperspåsen och fukten avdunstar. Påsen kan inte andas om du förvarar den i hink, då behåller den fukten och blir blöt i stället.
    • Håll matavfallet så torrt som möjligt. Låt det rinna av och lägg gärna hushållspapper och servetter i påsen. Är avfallet mycket blött kan du lägga en tidningssida i botten av påsen.
    • Stäng (rulla ihop) påsen ordentligt så att inga matrester ramlar ut i kärlet. Använd dubbla matavfallspåsar vid behov.
    • Byt påse minst varannan eller var tredje dag.
    • Ställ kärlet på en skuggig plats, om du har möjlighet.
    • Kom ihåg att tvätta kärlet emellanåt.
    • Häll gärna lite ättika i kärlet eller blanda lite ättika och vatten i en duschflaska och duscha i kärlet.
    Här kan du läsa flera
    Sommartips för ditt sopkärl

    Hoppas tipsen hjälper dig att bli av med, larverna!

    med vänliga hälsingar
    Lena

Frågan blir synlig för andra besökare men aldrig ditt efternamn eller e-postadress.